Cazuri de frauda in asigurari pe timp de criza

Scris de , pe 21. 01. 2010, acum 4 ani, 6 luni

10900Companiile de asigurari se confrunta cu un numar tot mai mare de tentative de frauda in intreaga regiune ECE, chiar daca cei care comit fraude risca pedepse de pana la 15 ani de inchisoare.

Statisticile la nivel mondial arata ca 14% din toate daunele inregistrate pot fi clasificate drept fraude in asigurari si se spune ca 35% dintre cei care detin o polita de asigurare auto incearca sa insele companiile de asigurari – in Bulgaria, acest procent este chiar mai mare. Companiile din Generali PPF Holding (GPH) lupta cu succes impotriva simularilor de accidente auto, a ciocnirilor intentionate si a vatamarilor corporale fictive. Datorita cooperarii internationale si impartasirii celor mai bune practici, depistarea fraudelor in asigurari este astazi mult mai eficienta decat in trecut. Deseori clientii nu isi dau seama ca frauda in asigurari este considerata drept infractiune si ca atunci cand este descoperita se pedepseste, in majoritatea tarilor, cu inchisoarea, chiar si pana la 15 ani.

Fraude cu iz de milioane de euro

Previziunea conform careia se preconiza cresterea numarului de tentative de frauda in asigurari a fost confirmata in 2009, in contextul crizei financiare. Companiile Generali PPF Holding au invatat cum sa faca fata acestui fenomen prezent in fiecare an in toata tarile din Europa Centrala si de Est: Česká pojišťovna din Republica Ceha, de exemplu, depisteaza fraude in asigurari in valoare de peste 9 milioane euro in fiecare an, inregistrand o crestere pana la 10,2 milioane euro in 2008 – cu 703 cazuri de fraude in asigurari descoperite – si 706 cazuri in 2009, ridicandu-se la o valoare de 8,8 milioane euro.

Generali Slovensko cerceteaza lunar in medie aproape 300 de incidente suspecte in domeniul asigurarilor in Slovacia si a inregistrat o crestere de 13% a fraudelor in asigurari in primul semestru din 2009, fata de aceeasi perioada a anului 2008, economisind sume in valoare de 700.000 euro. Echipa de investigatii din Ungaria a depistat 200 de cazuri de frauda in asigurari in 2008 si a respins cereri de daune ilegale in valoare de 550 milioane HUF (2 milioane euro). Pentru a mai adauga un exemplu, in Romania cererile de daune frauduloase respinse de Generali in 2009 se ridicau la o valoare de 300.000 euro.

Segmentul auto, victima perfecta

Domeniul cel mai puternic afectat de tentativele de frauda in asigurari, conform statisticilor la nivel mondial, este cel al asigurarilor auto, unde se spune ca 35% dintre titularii de polite de asigurare sunt implicati in inselaciuni. In Polonia, de exemplu, 62% dintre toate fraudele descoperite pe piata de asigurari generale in 2007 aveau legatura cu asigurarile RCA si CASCO, inregistrand o crestere pana la 70% in 2008.

In ceea ce priveste asigurarile auto, fraudele survin la toate marcile, dar in cazul marcilor mai scumpe, sumele de bani platite ca daune sunt mai mari, prin urmare mai vizibile. Astfel, marci precum Mercedes, VW, BMW sau Audi, apar in dosarele de frauda mai des decat alte marci; acest lucru nu inseamna insa ca marcile mai ieftine nu sunt afectate. De exemplu, in Bulgaria s-a inregistrat un numar tot mai mare de fraude care implicau autovehicule cu o valoare foarte scazuta a pretului – intre 2.000 si 3.000 de euro – majoritatea erau furturi fictive de autovehicule care in unele cazuri erau exportate in strainatate sau erau „duplicate” prin montarea unei placute de inmatriculare diferite pe autovehiculul respectiv.

Simularea accidentelor, cea mai des intalnita

Printre cazurile de frauda in asigurari auto, cel mai des intalnite se numara simularea unor accidente de masina, tentative de incheiere a contractelor de asigurare ulterior accidentelor reale sau prin prezentarea unor facturi fictive de servicii de intretinere a masinii si cereri de daune cu o valoare a despagubirii mai mare decat cea la care este indreptatit clientul. In domeniul non-auto, un numar semnificativ de fraude in asigurari au legatura cu incendiile, deoarece persoanele care comit infractiunea sunt convinse ca focul va distruge toate dovezile si vor obtine astfel sume mari de bani drept compensatie pentru daune. Cazurile din domeniul asigurarilor de viata se refera la raportarea unor vatamari corporale fictive, falsificarea documentelor medicale, intocmirea unor polite de asigurari de viata pentru persoane care sufera de boli in stadiu terminal si ascunderea intentionata a faptelor.

Exista departamente specializate

Companiile GPH din majoritatea tarilor ECE si-au creat propriile lor Departamente de Prevenire a Fraudei in Asigurari, care se ocupa de toate cererile de daune suspecte. Unele companii au infiintat o astfel de divizie cu mult timp in urma, cum ar fi Generali Providencia in 1992 si Česká pojišťovna in a doua jumatate a anilor ‘90, in timp ce alte companii si-au creat recent propriile divizii, cum ar fi Departamentul de Cercetare a Accidentelor din cadrul Generali Garant, infiintat in Kiev in luna august 2009. De regula, angajatii care lucreaza in astfel de departamente au studii in domeniul dreptului sau provin din fortele de politie. Au propriile canale si metode de colectare a informatiilor si, de cele mai multe ori, activitatea de colectare a dovezilor este complet confidentiala. Toate cererile de daune suspecte sunt verificate de specialisti care coopereaza deseori cu politia la anchetarea infractiunilor in care persoana suspecta este titularul unei polite de asigurare. Deseori coopereaza si cu alte companii de asigurare, atat la nivel national, cat si international.

Ani grei de puscarie

In numeroase cazuri de frauda in asigurari, clientii nu isi dau seama ca tentativa lor este considerata practic drept infractiune. Majoritatea asiguratilor considera fraudele in asigurari drept infractiuni fara victime, in care companiile de profil sunt singurele care au de suferit din punct de vedere financiar. In mod evident, acest lucru este fals, deoarece fraudele in asigurari ne afecteaza pe toti. Practic, companiile de asigurari din intreaga lume acorda o atentie deosebita detectarii fraudei in asigurari. Motivul este evident. Daca nu ar lupta impotriva fraudei, valoarea primelor ar trebui sa fie mult mai mare. Actuarii ar trebui sa includa in calculele lor si sumele platite pentru accidente care fie nu au avut loc niciodata, fie au avut loc in cu totul alt fel.

Exemple de frauda in asigurari in tarile din ECE

Un sofer aflat intr-un Renault a lovit un copac intr-un loc izolat din Republica Ceha. Desi accidentul a fost destul de grav, soferul a iesit din masina fara nicio leziune. A dat un telefon si intr-o jumatate de ora masina avariata a fost incarcata pe o platforma si transportata rapid. A doua zi, platforma a adus Renault-ul avariat impreuna cu soferul acestuia la locul in care s-a petrecut accidentul si a descarcat masina langa acelasi copac. Soferul a dat un telefon, la fel cum facuse cu o zi inainte. Dupa o vreme a sosit politia si o alta platforma. De ce s-au intamplat toate acestea? Cand soferul a lovit copacul, se afla sub influenta alcoolului si stia ca cererea sa de daune ar fi fost respinsa si nu i s-ar fi platit despagubiri in baza asigurarii Casco. A doua zi nu mai avea alcool in sange, prin urmare nu si-a sunat prietenul cu platforma, ci politia. Insa nu si-a dat seama ca a existat un martor care l-a urmarit in cele doua zile si caruia comportamentul acestuia i s-a parut ciudat….

In Bulgaria

In Pazardjik (un oras de dimensiuni medii din Bulgaria) o masina scumpa a fost vanduta unei persoane care in mod evident nu isi permitea sa dea atat de multi bani pe ea. Persoana aleasa suferea de o boala in stadiu terminal. Inainte de decesul acestei persoane, masina a fost transferata, pe baza unei imputerniciri, unei alte persoane care a declarat-o furata imediat dupa decesul proprietarului initial. Cand expertii de la Generali Insurance au inceput sa lucreze la acest caz, si-au dat imediat seama ca masina era importata din Germania, dar nu s-au gasit documentele sau certificatul de inmatriculare al producatorului german sau al proprietarului anterior. Proprietarul actual avea cazier, prin urmare expertii au inceput sa cerceteze cazul indeaproape, ceea ce a dus la descoperirea circumstantelor mentionate mai sus. Asa cum era de asteptat, dupa o cercetarea completa, compania de asigurari a fost pe deplin indreptatita sa refuze plata despagubirilor in cazul acestei cereri de daune.

“Decedat” in Grecia

Dupa ce a incheiat o polita de asigurare de viata pe o suma foarte mare, o doamna din Ungaria a depus o cerere de despagubire declarand ca sotul sau a decedat pe mare, in 2006, intr-un accident de surfing in Grecia. Reclamanta incheiase polite de asigurare de viata cu acoperirea riscului de deces in valoare totala de aproximativ 100 de milioane HUF (376.000 euro) la mai multe companii de asigurari. Toate firmele de asigurari au refuzat sa plateasca despagubirile si au angajat un detectiv particular care a stabilit ca persoana asigurata, despre care se pretindea ca a decedat, traia de fapt la o ferma in Republica Ceha. Pe baza acestei informatii, politia a arestat atat persoana in cauza, cat si pe complicii acesteia, care au fost apoi adusi in fata instantei in Ungaria. Generali ar fi fost nevoita sa plateasca aproximativ 20 de milioane HUF (75.000 euro).

In Serbia

In continuare avem un exemplu de fraude organizate in cooperare cu Politia Rutiera, descoperite in Serbia. Proprietarul unei masini in valoare de aproximativ 500 de euro, inmatriculata in Serbia, a provocat un accident pe un drum izolat dintr-o zona de munte, intrand in „coliziune” cu un autoturism foarte scump, marca Mercedes, inmatriculat in strainatate. Politia a sosit la locul accidentului si a intocmit un proces verbal oficial cu un continut ambiguu, insotit de cateva fotografii neclare ale autovehiculului avariat si ale accidentului in sine. Imediat dupa accident, autovehiculul avariat a parasit Serbia pentru „reparatii” in strainatate. In final, Delta Generali Osiguranje a primit o factura a costurilor reparatiei in valoare de peste 20.000 de euro.

In Romania

In 2009, in Romania, un angajat al autoritatilor publice, proprietarului unei masini marca BMW, a raportat o dauna de 8.000 de euro la Generali, precizand ca un autoturism marca Citroen l-a lovit din spate si l-a aruncat intr-un gard, ceea ce a dus la avarierea masinii sale in partile din fata si spate. Toate reparatiile fusesera facute intr-un atelier auto cu care Generali nu mai lucrase niciodata pana atunci. Dupa o cercetare atenta efectuata de Generali s-a descoperit ca acel atelier auto apartinea chiar proprietarului autovehiculului marca BMW, iar persoana care il lovise, proprietarul autovehiculului marca Citroen, era unul din angajatii acestuia. Mai mult, ancheta a dezvaluit ca daunele aduse la partea din fata a masinii erau vechi de un an si ca acestea fusesera deja platite de o alta companie de asigurari. In acelasi timp, s-a descoperit ca autovehiculul Citroen implicat in accident fusese cumparat cu cateva zile inainte si asigurat tot la Generali, iar proprietarul acestuia urma sa solicite si el plata despagubirilor pentru daunele suferite.

Sursa: Renne.ro
Sursa foto: Renne.ro

Etichete: , , , , , , , , , , ,

Elefant.ro - Premium

Comentarii (2)

 

  1. [...] Revista Renne Share this:TwitterFacebookLike this:LikeBe the first to like this. Comments RSS feed [...]

Lasa un comentariu

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.