CE nu mai tolereaza ca Facebook sa ne vanda secretele
Scris de Daniel Ionascu
Comisia Europeana planuieste sa opreasca practica Facebook prin care reteaua sociala coolecteaza informatii despre opiniile politice ale utilizatorilor sai, sexualitatea, credintele religioase si chiar locurile unde se afla.
Folosind un soft sofisticat, firma “recolteaza” informatii din activitatile oamenilor de pe site-ul de socializare, indiferent de ce isi seteaza la setarile de intimitate, si le vinde advertiserilor.
O noua directiva europeana care va fi introdusa in luna ianuarie va interzice reclama tintita pe utilizator cu exceptia cazului in care utilizatorii o accepta in mod explicit.
Adica nu va fi de tipul opt-out, ci opt-in, iar fiecare utilizator va trebui intrebat de gigantul social daca vrea sa-si faca informatiile disponibile.
Daca Facebook nu se va conforma risca amenzi masive sau actiuni legale.
Protectia datelor
Miscare ameninta planurile Facebook de a se lista pe Wall Street anul viitor, scrie The Telegraph.
Viviane Reding, vicepresedintele Comisiei Europene, a spus ca directiva va amenda actuala legislatie europeana privind protectia datelor in lumina avansului tehnologic.
“Fac apel la furnizorii de servicii – in special site-urile de social media – sa fie mai transparente asupra modului in care opereaza. Utilizatorii trebuie sa stie ca datele sunt colectate si mai departe procesate si pentru ce scopuri”, a spus Redding.
“Consumatorii din Europa ar trebuia sa isi vada datele protejate puternic, indiferent in ce tara traiesc si indiferent de tara in care sunt stabilite companiile care proceseaza datele lor personale”.
Ce recolteaza Facebook despre fiecare
Miscare vine dupa ce o investigatie a Sunday Telegraph a subliniat amploarea cu care Facebook poate ajuta companiile sa isi focuseze reclamele in functie de profilele utilizatorilor.
Facebook stocheaza unde dai “like” si in acelasi timp aduna detalii despre prieteni, familie, educatia primita plus schimbarile subtile din stilul lor de viata. Astfel, poate fi tintita cu o reclama perfecta a viitoare mireasa cu reclama pentru rochie sau fotografii de nunta.
Inclusiv alte informatii comerciale valoroasa, precum muzica ascultata de oameni, sunt de asemenea disponibile advertiserilor.
Facebook mai stocheaza si mesajele si sesiunile de chat private in baza sa de date chiar si dupa ce sunt sterse de oameni.
Compania spune ca nu utilizeaza acest tip de informatii pentru reclama. Imensitatea volumului de date acumulate de Facebook a fost relevata partial anterior, cand un student austriac de 24 de ani,Max Schrems, a cerut ce informatii detine compania despre el. A primit un CD continand 1.222 pagini de date. Dupa care s-a plans autoritatilor de reglementare pe motiv ca au fost stocate informatii suplimentare fata de ceea ce fusese de acord.
Facebook are 800 de milioane de utilizatori.
Cum vine publicitatea pe lume, si mai ales pe wall
Chiar daca advertiserii nu pot spune ca reclamele lor sa mearga la anumiti indivizi, eu pot realiza un porttret-robot cu o descriere foarte detaliata asupra persoanei dorite: varsta, locatie, informatii despre anturaj si familie, ceea ce inseamna ca in final campania va ajunge tot grupuri la grupuri-tinta.
Facebook spune ca furnizeaza publicitarilor doar informatii agregate, adica fara nume. Dar daca dai consimtamantul explicit se pot trimite si astea. In plus, spune ca nu vinde niciodata informatiile catre terti.
“Reclamele sunt personalizate pentru utilizatorul individual. Noi nu urmarim comportamentul oamenilor pentru a servi reclame”.
Pe mine sa ma scuzati, dar toate justificarile astea nu-mi spun decat ca UE are dreptate. Cine stie o aplicatie de Facebook pentru Android alta decat cea oficiala? Nu de alta, dar ma enerveaza ca de fiecare data cand inchid procesul, se reactiveaza. Basca mai trimite si informatii pe banii mei…
Etichete: Comisia Europeana, extern, Facebook, intimitate, publicitate, retele sociale, stiri, Viviane Reding