Cristian Manafu: social media – oportunitati si provocari

Scris de

AIESEC University a incheiat sambata track-ul de Comunicare, dupa trei  zile in care a tinut audienta in priza prin speakerii invitati, cu nimeni altul decat Cristian Manafu. Deloc strai impatimitilor de bloguri, Cristian Manafu, asa cum s-a prezentat in deschiderea sesiunii Social Media Strategy este fost jurnalist format in presa de business, ce organizeaza evenimente de business din 2006 alaturi de Evensys si Eventive, iar din 2008 ofera servicii de consultanta in social media. Pe parcursul celor doua ore studentii si tinerii prezenti au putut parcurge punctele importante ale social media, de la definitii la exemple concrete despre cum evolueaza in tara noastra.

Social media este cunoscuta multora mai ales prin  platformele gen blog-blogger relations, video sharing (YouTube), serviciile microblogging ( Twitter, Cirip.ro), photo sharingFlikr, forumurile, Wiki-urile ( de la serviciile Wiki) si retelele socialeFacebook, Hi5, LinkIn, Neogen, etc).  Serviciile microblogging ofera companiilor posibilitatea de a-si lansa un produs, de a-l promova, de a realiza Customer care si a folosi buzz-ul. Wiki-urile dintre care cele mai cunoscute sunt Wikipedia, Wikimedia ofera posibilitatea detalierii produsului si a companiei, largind astfel aria de cunoastere a publicului despre produs. Daca Twitter-ul apropie produsul de client, Wiki-urile pot aprofunda domeniul de cunoastere si intari relatia produs- client.

Dintre secretele social media impartasite audientei de catre Cristian Manafu celor la inceput de drum sunt uneltele cu care pot opera in munca lor cu mediul online  daca vor fi utilizate in locul si timpul potrivit : blog-urile sunt iubite de Google de aceea uneori pot fi mai bine clasate in motorul de cautare inclusiv decat siteurile firmelor. Insa, in general, tendinta clientilor si a consumatorilor de online este sa caute informatii pana la pagina a 5-a, maxim  a 10-a a afisarilor Google.

Social media ofera deschidere si vizibilitate produselor, posibilitatea pentru clienti de a testa unele produse, de a-si testa compania produsele, a le marketa. Contactul acesta vizual poate duce la pareri negative care sunt difuzate pe scara larga, accesul la canalele media fiind ridicat, iar controlul este in mainile audientei. Parerea utilizatorilor de online conteaza foarte mult, este practic motorul unei campanii de promovare in sensul interactiunii cu publicul. Iar vorba lui Cristian Manafu, va fi nevoie in viitor de doctori care sa te invete sa accepti si comentariile negative. Desi spusa cu aer de gluma, poate deveni in viitor o alta realitate a mediului virtual care patrunde adanc in cel real.

Scenariile de criza insa nu vor speria nicio companie daca are oameni competenti pentru a utiliza la capacitatea maxima de eficienta uneltele social media, atat pentru prevenire, cat si pentru post criza. In fapt, companiile care incearca sa se apropie prin social media de clienti dau impresia transparentei, asta poate si pentru ca, internetul este worldwide, iar o cautare pe Google te poate trimite spre alte zeci cu surse care ofera informatii despre un produs de la bloguri la forumuri si retele sociale. Produsul se deschide publicului din mai multe unghiuri de observatie, publicul poate selecta doar informatiile pe care le vrea si isi structureaza el cum considera ca intr-un puzzle ca sa-si formeze o imagine, ba mai mult poate sa opreasca pana unde sa se mearga cu detalii. Social media are mai multe oportunitati astfel sa creeze mediul real, sa devina un alte ego sau chiar o realitate in sine, independenta, adauga Manafu.

Cu toate acestea, raspunsul lui Manafu la intrebarea din public daca advertising-ul clasic e in competitie cu cel online a fost nu. Statisticile arata ca bugetul alocat advertising-ului clasic este in Romania mai mare decat pentru cel online. Insa televiziunea va avea legatura cu online-ului mai ales in perspectiva vizionarii ei pe telefonul mobil.

Etapele esentiale in social media enumerate de Manafu sunt: stabilirea unui plan (inclusiv scopurile, obiective, tactici, instrumente), identificarea audientei (caracteristice generale), stabilirea unui dialog, crearea unei strategii in care uneltele social media au rolul lor si functiile stabilite si monitorizarea alaturi de masurare.

Dintrele elementele cheie ale strategiei social media se numara: strategia in sensul de ascultare a parerilor oamenilor despre brandul tau, instrumente social media sunt gasirea canalelor care se potrivesc cel mai bine, continutul este cel mai important  element al unei campanii social media, interactiunea este o comunicare bi- directionala cu publicul sau un schimb reciproc, management, colectarea datelor este selectarea unor momente de evaluare sau calcul in care exista posibilitatra schimbarii directiei, rezultatele vs obiective, dezvoltarea reprezinta evolutia- adaptarea strategiei si testare pentru a aduce inovatia. Monitorizarea starilor omului se realizeaza mai greu in mediul online. Se trece astfel de la ideea de canal la cea de interfata.

Am putea spune ca social media este canalul de legatura dintre produs si client, companie si public care se poate mula si adapta oricaror cerinte si poate fi modelat inca din mers. Social media, asa cum spunea Cristian Manafu, este un fenomen in masa. E creat pentru nevoile oamenilor, se creaza in functie de ele dar si traseaza liniile unor tendinte si obiceiuri in comportamentul lor.

Beneficiile social media  sunt monitorizarea unui brand pe bloguri, microbloguri inclusiv a concurentei, evaluarea rezultatelor prin cautarea pe Google, verificarea periodica a Wikipedia ( care ocupa un loc fruntas pe Google fiind de incredere ), datele eronate sau neactualizate pot fi daunatoare imaginii companiei dar pot fi oprite din timp.

Exemplele prezentate de C. Manafu dezvaluie ca social media poate avea si teorii si experienta in acelasi loc, insa partea surpriza este posibilitatea de a demonstra in fata ochilor utilizatorului social media calitatile unui produs inclusiv din parerile altora. Omul trebuie sa se adapteze stilului social media, sa fie mereu prezent la cerintele publicului online si sa pastreze contactul cu el.

Sursa: Renne
Sursa foto: Wikimedia

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , ,

EscapeReality Escape Rooms

Lasa un comentariu

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.