Ford, ipocrizie pe roti
Scris de Daniel Ionascu
Ford Motor Company va angaja in urmatorii doi ani 7.000 de muncitori in fabricile de peste Ocean citand cresterea cererii la nivel global in timp ce in Romania constructorul nu isi indeplineste obligatiile pe care si le-a asumat prin contractul de privatizare a fabricii din Craiova, respectiv productia a 250.000 de autoturisme din acest an.
Ba mai mult, atunci cand Ford a cerut reprezentantilor Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) amanarea cu un an a tintei de productie, compania a justificat exact invers, prin faptul ca e criza, exista supracapacitate de productie si incertitudine la nivel global in privinta vanzarilor de autoturisme din lume.
Saptamana trecuta, atat Ford, cat sI General Motors au anuntat ca se asteapta ca vanzarile la nivel mondial sa atinga in acest an 13,5 milioane de vehicule, potrivit New York Times. Jeff Schuster, analist la J. D. Power & Associates, estimeaza ca vanzarile sa ajunga la 12,8 milioane de unitati in 2011 sI 15 milioane in 2012, de la 11,6 milioane anul trecut.
Angajarile celor 7.000 de oameni din America ar creste numarul de muncitori al companiei cu 15%, pana la 49.000. Totusi, aceasta e doar o fractiune din cei 103.000 care operau uzinele americane cu o decada in urma.
Potrivit clauzelor din contract, Ford trebuia sa produca in acest an 250.000 de autoturisme la Craiova si 300.000 in 2012, concomitent cu realizarea a 350.000 de motoare. |n caz contrar, americanii ar fi trebuit sa plateasca daune de pâna la 25% din valoarea de achizitie a Automobile Craiova. Nivelul sanctiunilor ar fi scazut, conform contractului, la 10% din valoarea contractului la o productie intre 200.000 si 225.000 de vehicule si la 5% daca se vor construi intre 225.000 si 250.000 unitati.
Anul trecut, cand a prezentat rezultatele negocierilor John Fleming, vicepresedinte executiv al grupului american, spunea in privinta sumelor respective ca “e in interesul ambelor parti ca banii sa fie investiti in locuri de munca si in proiectul de la Craiova”.
Ford a cumparat de la stat 72,4% din titlurile Automobile Craiova pentru 57 de milioane de euro in 2007. Astfel, compania ar fi trebuit, teoretic, sa plateasca 14 milioane de euro in acest an ca daune statului.
Numai ca, intre timp, Ford a obtinut amanarea conditionalitatii respective cu un an sI a realizat si un profit gigantic de 6,4 miliarde de dolari pe primele noua luni din 2010, fiind in grafic pentru a face 8 miliarde de dolari pe tot anul. Romania a garantat pentru Ford 80% dintr-un imprumut de 400 de milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii (BEI).
Etichete: auto, AVAS, Banca Europeana de Investitii, Craiova, exclusiv, extern, Ford, General Motors, intern, Romania, stiri