Lectii din World of Warcraft pentru afaceristi
Scris de Daniel Ionascu
Cand criticul de film Roger Ebert a postat pe blogul sau ca “jocurile video nu pot fi niciodata arta” el a avut de infruntat furia comunitatii de gameri.
Postul lui Ebert a avut 3.000 de comentarii. Ebert se intreaba de ce dilema arta sau non-arta ii intereseaza pe jucatori. Raspunsul lui ar fi ca daca se uita la ecran si isi spun ca ei studiaza o forma de arta asta ii face mai fericiti. Raspunsul meu este pasiunea pentru jocul tau.
Am jucat si eu orbitalthreat si darkthrone si stiu exact cum gandeam. Daca e sa privesc inapoi e de laudat in primul rand pasiunea. Te invaluie cu totul si te identifici cu universul imersiv. Cand gasesti si altii ca tine primesti si un raspuns. Deja reactia e cu circuit inchis in interiorul tau. Cand incepi sa devii activ “social” in joc, sa stabilesti legaturi cu alte persoane, sa intri in aliante, factiuni, sa ataci, sa infiltrezi impreuna cu prietenii virtuali deja te simti “viu”.
Respectul cicatricii
Daca personajul, contul, planeta, imperiul iti sunt distruse vei fi mandru sa iti arati cicatricile camarazilor tai. Care la randul lor te vor aprecia pentru ce ai facut pentru comunitate. Apoi mai este sincronizarea. In OrbithalThreat aveam doua factiuni din caminul unde stateam si cucerisem tot universul. Am atacat si am distrus tot. Ne-au atacat si pe noi altii, 5 aliante. Una de romani. Pe astia nu i-am atacat niciodata, doar le-am blocat atacurile lor. Dar pe restul i-am distrus atat de adanc incat serverul si jocul si-au stricat algoritmii. De doua ori.
Coordonare, precizie si evaluare
In DarkThrone, dupa mai multe peregrinari am ajuns membru a doua aliante romanesti de top (putei fi in trei o data): Alliance of Romania si Dacian Draconix. Si primul lucru care imi vine in cap este respectul. Cu cat erai mai vechi, mai harsit in lupte cu atat erai mai respectat. Daca liderul aliantei sau seful pe sectorul meu imi ordona sa atac, atacam, infiltram, asasinam. Surpriza, coordonarea si precizia erau atuurile noastre. Asa s-a intamplat ca o alianta de 675 de insi (AoR) sa invinga aliante de 14.000 – 20.000 de membri. Si tot asa, Dacian Draconix era cea mai buna pe level 80-90. Pe acelasi sistem, RAID, o alta alianta romaneasca era cea mai buna la 90-100, iar in acelasi mod, pe 100-110 Negru si The Reapers rupeau tot. Iar peste ei erau regi Romanian Elite Strike Team (REST). Totul in sistem militarizat. Erai la munca, acasa, in deplasare trebuia sa executi ordinele. Daca nu aveai timp o vreme iti avea grija un prieten de imperiu. Cu cat erai mai inalt in rang, cu atat beneficiai de mai multe informatii.
Primesti inapoi unelte, renume si protectie
In schimb, alianta iti dadea unelte sa iti faci treburile, renume si protectie. Daca scria AoR in profilul tau si aveai si avatar-ul echivalent statusului tau (leader, co-leader, strike team leader, invator, diplomat, membru, ucenic) ceilalti stiau sa te evite si sa nu te atace. Iar daca o sfecleam cu ceva, stiam ca am altii 600 de camarazi pe care sa ma bizui. La final, am purtat doua razboaie cu tot restul universului de 500.000 de membri, cu exceptia aliatilor nostri. Am omorat milioane de victime si ne-am distrat si ne-am simtit bine. Atat de bine, ca am inceput sa ne facem “AoR meetings”, in Bucuresti si alte orase ale tarii. Ulterior, o parte s-au extins si la alt joc online, Travian, cu performante asemanatoare. Atunci nu stiam de ce. Atunci stiam doar cum sa fim cei mai buni.
Sisteme clare si simple
John Seely Brown, fost director la Xerox PARC, a spus de ce. El precizeaza ca jucatorii de MMORPG (massive multiplayer online role playing games) demonstreaza caile prin care grupurile pot manageria informatia si maximiza invatarea.
Intr-o lectura recenta la Stanford University’s Entrepreneurial Thought Leaders, Brown a dat ca exemple clanurile de World of Warcraft ca model pentru antreprenori in intelegerea modului de a reusi intr-o economie bazata pe informatie.
Brown a dat ca exemplu clanurile (ghildele), ca structura primara din WoW astfel incat “sa mearga treaba in World of Warcraft”. Jocul are 12 milioane de jucatori si peste 12.000 de idei sunt postate zilnic pe forumurile oficiale ale jocului. Daca vrei ca clanul tau sa aiba succes trebuie sa faci membrii sai sa proceseze zilnic zeci de mii de noi idei.
Structura clanurilor permite grupurilor sa filtreze informatiile si sa disemineze strategiile.
Cele mai de succes clanuri isi inregistreaza meticulos si isi evalueaza performantele. AoR avea forum propriu cu moderatori. Nu calcai nicaieri, la nicio sectiune pe forum fara a avea indrumatori. La fiecare atac asupra cuiva, toata lumea, inclusiv lideri, membri ai consiliului, co-lideri, absolut toti trebuiau sa posteze atacurile sale. Cu populatia inamicului “inainte” si “dupa”. “In termeni de performanta extrema nu am vazut niciodata ceva asemanator. Clanurile de top isi evalueaza actiunile la fiecare raid” spune Brown. La AoR se ordona atacul, se ordona oprirea agresiunii cand respectivul se caia sau se declara razboi intregii aliante. Ceea ce abia asteptam cu totii, ca doar nu faceam zeci de mii de armate ca sa adunam floricele si sa minam resurse.
Brown lauda tabelele dezvoltate de jucatorii WoW, care ii ajutau sa isi masoare constant performanta. Vigilenta in jurul feed-backului ajuta jucatorii de WoW sa invete exponential, mai spune Brown.
Jocurile de multiplayer masiv sunt un incubator masiv de antreprenori.
Reteta: pasiune, disponibilitate, indrumare continua, vigilenta, evaluare permanenta, corectare. Si respect.
Phradamon
Strike Team Leader 80-90
Alliance of Romania
Etichete: afaceri, extern, jocuri, stiri, video, World of Warcraft