Cine salveaza primul presa, Google sau Apple?

Scris de

Toata lumea se plange de cum moare presa scrisa. Dar cine o va salva primul: Apple sau Google?

Supranumit la un moment dat “un vierme tehnologic in maruntaiele internetului”, Google devoreaza modurile clasice de facut presa.

Dar putini stiu cu adevarat cat de mult Google incearca acum sa resusciteze presa. Pentru ca producatorii de continut media tin in viata mediul online, daca Google ar lasa presa sa moara, si-ar taia practic craca de sub picioare.
Dar sub numele de “fenomen Google” se ascund, de fapt, o serie de mai multe fenomene legate de internet. In 1947, la fiecare 100 de locuinte din SUA se cumparau 140 de ziare si reviste zilnic. Acum sunt mai putin de 50.
Iar presa scrisa e lovita rand pe rand de portaluri (Yahoo!), site-urile de recomandari (Craigslist), vanzari online (eBay, Amazon), retele sociale (Facebook) sau motoare de cautare, precum Google, care sunt cea mai mare amenintare. La fel si televiziunile de stiri.

Informatia, tot mai fragmentata

In plus, desi filmuletele de la revoltele din Iran au fost facute de martori aflati intamplator la fata locului, e nevoie de organizatii media care exact asta sa faca, sa investigheze, sa caute informatii pentru binele cititorului. Sau asa ar trebui.
Eric Schmidt, directorul Google, spunea intr-un discurs la o conventie a editorilor ca “este convins ca supravietuirea jurnalismului de mare calitate” este “esentiala pentru functionarea democratiei moderne”. In decembrie 2009 a scris un editorial in Wall Street Journal unde anunta ca Google va dezvolta sisteme care vor directiona bani catre organizatiile media. Krishna Bharat este unul dintre executivii Google cei mai implicati in jurnalism. El a fost cel din spatele realizarii Google News.
Analizele Google arata ca cerere exista pentru produsele media si ca doar modelul de afaceri este demodat. Mai exact, oamenii cauta anumite informatii in ziare, precum tehnologie, auto sau imobiliare. Intr-un ziar, dai banutul si cumperi tot. Altfel spus, pagina de auto subventioneaza intreg ziarul, inclusiv reporterul trimis in Afghanistan, scrie The Atlantic. Dar aparitia internetului a dus la fragmentarea acestei integrari a ziarelor. Acum daca omul are nevoie de informatii auto cauta pe site-uri de profil. Daca vrea din IT, face la fel. Deci de ce sa mai plateasca tot ziarul?

Sistemele Google pentru calculator si gadgeturi

Google incearca sa dezvolte sisteme care sa faca mai usoara viata presei pe net. Cum este Living Stories. Google a derulat cateva luni un experiment cu Washington Post si New York Times, numit Living Stories. Practic toate articolele despre un subiect – razboiul din Afghanistan sau reforma din sanatate – erau grupate intr-o pagina care includea linkuri catre toate aspectele subiectului (comentarii, video, istoric, articole asemanatoare). In februarie, Google a declarat experimentul un succes si a facut codul public pentru toti cei ce vor sa-si faca o astfel de pagina. In plus a creat un sistem de distributie a reclamelor mai bun. Organizatiile media vand reclama prin departamentele lor de marketing, in special spatiul de pe pagina de start. Dar spatiul care ramane este dat unor retele specializate. Solutia Google ajusteaza aproape in timp real spatiul ramas la dispozitie. Editorii media care au utilizat solutia au crescut veniturile cu 130% fata de ce primeau cand isi vindeau singuri reclama.
Acum Google vrea sa integreze platforma anuntata de Schmidt cu un mod de plata, ca Google Checkout. Aceasta va cuprinde atat internetul, cat si dispozitivele mobile, precum telefoanele inteligente sau tabletele.

Cand va muri hartia?

Pentru ca viitorul este numai online. Ziarul, ca mediu de hartie, e folosit in acelasi mod de peste 100 de ani. Steve Ballmer, directorul executiv al Microsoft, anunta acum doi ani la Washington Post ca pana in 2020 nu va mai exista presa scrisa. Mai tarziu a spus ca vor exista si exceptii.

Apple intra in scena. Ca intermediar

Apple este pe cale sa ofere si un mod de monetizare a continutului jurnalistic. Toata lumea vedea tableta iPad drept salvatoarea presei la inceputul acestui an. Dar nimic nu s-a intamplat. Dar este pe cale sa se intample: Apple se afla in discutii cu marile trusturi de presa pentru a oferi un “stand” pentru ziare si reviste. Bloomberg scrie, citand mai multe surse, ca va fi la fel ca iBooks, de unde utilizatorii pot achizitiona acum carti in format digital. Standul va fi bazat pe subscriptii iar printre cei despre care se zvoneste ca vor imbratisa noul sistem se pare ca va fi News Corporation, proprietara Wall Strett Journal. Magnatul Rupert Murdoch, care detine imperiul media, a criticat in dese randuri Google, amenintand la un moment dat ca va scoate Wall Street Journal din indexarea motorului de cautare. Altii aflati pe lista de discutii sunt Time Warner, Conde Nast si Hearst Corp. Dar Time Warner, care controleaza revistele Sports Illustrated si People, nu ar dori sa intre in joc, deoarece ar face rau relatiei cu clientii.
Deocamdata exista probleme despre cine controleaza datele clientilor si cum se vor imparti veniturile. Probabil se va ajunge la acelasi mod de impartire ca si la aplicatiile din App Store, de unde Apple ia 30% din banii de pe aplicatiile sau jocurile care se vand. Problema cu Apple este ca e o “gradina inchisa”, unde exista dubii ca gigantul lui Steve Jobs va face “politia stirilor”, asa cum a facut si in cazul aplicatiilor. Este celebru cazul lui Mark Fiore, caricaturist la San Francisco Chronicle, care a trebuit sa ia premiul Pulitzer pentru ca aplicatia sa cu desene sa fie acceptata in App Store.
Apple are o traditie mare in a se baga drept un intermediar in furnizarea de diverse lucruri. De pe aceste pozitii a revolutionat industria muzicala, confruntata cu pirateria, atunci cand a inventat iPod. Acesta a venit la pachet cu iTunes, de unde se poate descarca o melodie cu 99 de centi. Acum iTunes are aproape 160 milioane de conturi. Cand a lansat iPad, a devenit intermediara si pentru carti, numai ca aici urma modelul Amazon cu Kindle. Pare foarte probabil sa faca la fel si cu mass-media.

Stirile TV pay-per-view

Dar companiile media discuta aceeasi solutie si cu Google, care mai copiaza de la Apple si magazinul de muzica, ce va fi numit, cel mai probabil, Google Music si va vinde melodii pe Android.
Iar cum sistemul de operare al Google va ajunge si pe televizoare, gigantul cautarii va fi si un intermediar pentru stirile video sau filme. De altfel, Logitech, Sony si Samsung vor introduce deja din toamna asta noile televizoare cu Android. De altfel, Youtube Direct, o unealta creata de Google pentru urcarea de stiri video ajuta deja pe cei cu viziune. Al Jazeera a folosit YouTube Direct in timpul alegerilor din Irak pentru a prezenta filmarile din tara respectiva. In viitor, va exista un abonament si pentru stirile video, doar la domeniile care ne intereseaza.

Sursa: RENNE
Sursa foto: wpcdn.padgadget.com

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

EscapeReality Escape Rooms

Lasa un comentariu

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.