Recastigarea strazilor
Scris de Simona Spiridon
Automobilele sunt facute pentru a asigura mobilitate. Si o fac, acolo unde se poate si unde nu sunt prea multe. Dar in conditiile in care peste jumatate dintre oameni locuiesc in orase si masina a devenit un accesoriu indispensabil, ea nu-si mai poate face datoria.
Un sistem de transport urban bazat pe cai ferate, linii de autobuze, piste de biciclete si spatii pentru mersul pe jos ofera cea mai buna mobilitate, cel mai ieftin transport si cel mai sanatos mediu. Astfel de sisteme, care muta oamenii din masini, in autobuze, gasim in orase ca Curitiba din Brazilia sau Bogota din Columbia.
Succesul sistemului Bus Rapid Transit (BRT) din Bogota, care foloseste linii exprese de transport de persoane a fost preluat de mai multe orase din lume printre care: Mexico City, Sao Paolo, Hanoi, Seul sau Istanbul.
In sudul Chinei, orasul Guangzhou si-a deschis propriul BRT la inceputul acestui an. Desi acest sistem transporta zilnic 800.000 de persoane, se asteapta ca pana la sfarsitul anului sa fie de folos la peste un milion de oameni zilnic. Pe langa legatura care se va face cu metroul, sistemul va fi in curand insotit de o pista de biciclete. Guangzhou va avea de asemenea 5.500 de locuri de parcare pentru biciclete pentru cei care combina acest mijloc de transport cu BRT-ul.
Pentru a reduce traficul si poluarea aerului, unele centre importante ale lumii au inceput sa introduca taxe de intrare in oras. Printre ele: Singapore, Londra, Stockholm si Milano.
Taxa initiala de 5 lire sterline a marit procentul oamenilor care circulau cu autobuze in Londra cu 38%, iar viteza automobilelor a crescut cu 21%. Astfel, londonezii au trecut treptat la transport in comun si biciclete.
In Paris s-a introdus un program de inchiriere biciclete in majoritatea statiilor importante, cu preturi incepand de la 1 dolar pentru o zi, pana la 40 de dolari pe an. Pentru o plimbare mai scurta de 30 de minute, bicicleta este gratis.
In SUA insa, alta este problema. Oamenii nu beneficiaza de suficient spatiu pentru mersul pe jos, masinile ocupand strazile in totalitate. Efectele nu au intarziat sa apara: obezitatea, cresterea pretului benzinei, necesitatea urgenta de a reduce emisiile de dioxid de carbon si poluarea aerului. Practic oamenii in varsta care locuiesc in zone fara trotuare si nu-si mai pot conduce automobilele, sunt prizonieri in propriile case.
Un alt aspect important este posibilitatea copiilor de a merge pe jos la scoala. Cu 40 de ani in urma, peste 40% din copiii americani mergeau pe jos sau cu bicicleta la scoala. Acum, procentul a scazut la 15%, iar 60% fie conduc, fie sunt dusi cu masina de catre parinti, fapt care a dus atat la obezitate cat si la numeroase accidente rutiere.
In Romania, le avem pe toate la un loc. Automobilele sunt mult prea multe pentru strazile noastre, iar trotuarele si pistele de biciclete, care si asa sunt putine, au devenit locuri de parcare pentru masini. O problema importanta este si obiceiul romanilor de a folosi masinile pentru distante foarte scurte, cand bicicleta sau mersul pe jos ar fi mult mai indicate.
Odata ce inaintam in secolul 21, lumea trebuie sa regandeasca transportul si rolul automobilelor. Pentru mai multa eficienta si protectie a mediului, transportul in comun trebuie sa devina piesa cheie in deplasarea in interiorul oraselor, iar strazile sa se largeasca pentru a sprijini mersul pe jos si cu bicicleta.
Etichete: biciclete, Bus Rapid Transit, extern, intern, masini, mediu, mobilitate, opinii, sistem, strazi, trafic