7 lucruri pe care un sef n-ar trebui sa le spuna
Scris de Simona Spiridon
Dupa un efort considerabil si o determinare puternica, ai reusit sa ajungi in varful ierarhiei. Toti angajatii duc la indeplinire sarcinile impuse de tine, iar performantele companiei vor sta sub semnatura ta.
Nu e chiar asa de usor. Ca leader, va trebui sa respecti cateva reguli si sa stii cum sa tratezi oamenii pe care ii conduci. Asa ca evita sa spui angajatilor lucruri de genul:
1. Te platesc, trebuie sa faci ce-ti spun.
Suntem in secolul 21. Amenintarile si jocul de-a “Cine-i seful?” nu mai functioneaza. Nu ca ar fi fost vreodata eficiente. Da, ii platesti, dar asta nu inseamna ca esti stapanul lor. Esti conducatorul lor. Cel care ii coordoneaza prin inspiratie, incurajare, invatare. Un bun leader nu are nevoie sa ameninte. Asa ca fii un bun exemplu, lauda in public, critica in particular, respecta-ti angajatii si acorda incredere cand e cazul. De evitat si: “Fa ceea ce spun, nu ceea ce fac.”
2. Nu vreau sa-ti aud nemultumirile.
Ba vrei. Face parte din indatoririle tale. Trebuie sa fii in permanenta cautare de feedback, fie el si negativ. Nu e placut, dar de acolo iti vine succesul. Nemultumirile apar atunci cand practicile tale nu sunt tocmai cele mai stralucite. Si chiar daca o problema nu poate fi rezolvata, faptul ca le permiti sa-si spuna parerea va restabili loialitatea dintre voi.
3. Am fost aici sambata dupa-amiaza. Tu unde erai?
Presiunea aceasta subtila de a lucra non-stop nu va face decat sa-ti indeparteze membrii echipei. Nu vei mai obtine productivitate din partea lor si te vei distruge moral. Daca vrei sa lucrezi 7 zile pe saptamana, e alegerea ta, dar angajatii tai nu au aceasta obligatie. Suprasolicitarea va face ca randamentul lor sa scada.
4. Nu trebuia sa-ti vina evaluarea?
Poate crezi ca in felul acesta iti vei motiva oamenii sa faca o treaba mai buna, sau poate vrei sa le arati cine detine puterea. Oricum, n-o sa mearga. Daca vrei sa-i motivezi, arata-le ca ii pretuiesti. Sugereaza-le ce au de castigat daca vor face lucrurile bine. Rezultatele te vor surprinde.
5. Mereu am procedat asa.
Iata o modalitate ideala de a le taia angajatilor tai spiritul de initiativa. Dar te-ai gandit ca poate uneori au si idei bune? Datoria ta este sa-i incurajezi sa aiba energia si motivatia de a veni cu noi propuneri. Ba chiar cei care vin cu metode mai eficiente de lucru ar trebui rasplatiti.
6. Trebuie sa reducem costurile. (atunci cand tu, sa zicem, iti redecorezi biroul)
Nimic nu provoaca mai multe resentimente decat sa le ceri angajatilor tai sa mai stranga cureaua, cand tu, sub ochii lor, iti permiti orice cheltuiala. Chiar daca redecorarea biroului pare justificata in afaceri sau bugetul pentru asta a fost un cadou de la un apropiat, tot denota ipocrizie si ii demoralizeaza pe ceilalti. Atunci cand empatizezi cu echipa ta, esti un bun exemplu pentru ei.
7. Ar trebui sa muncesti mai mult.
Un manager trebuie sa-si exprime asteptarile in mod explicit, sa ofere tot suportul angajatilor pentru ca acestia sa faca o treaba buna, sa stabileasca deadline-uri rezonabile si sa ajute cand e cazul. Cand dai instructiuni, intreaba daca ai fost inteles. Nu presupune ca da. Poate nu ai abilitatile extraordinare de comunicare pe care crezi ca le ai, iar atunci cand se fac greseli, poate ca motivul este instructajul tau inutil de genul: “ar trebui sa muncesti mai mult.”
Ideea principala este ca, in cadrul unei companii, respectul reciproc si o atitudine pozitiva atat a sefilor cat si a angajatilor face parte din reteta succesului.
Etichete: angajati, costuri, initiative, performante, pozitiv, respect, succes