Au fost create noi tipuri de materie

Noi atomi au fost creati in urma unor teste in laboratoare, ca elementul 118, obtinut prin ciocnirea atomilor de calciu cu cei de californiu.

Prin construirea acestor elemente super-grele, cercetatorii creeaza noi tipuri de materie dar releva lumea subatomica si fortele sale misterioase care tin atomii impreuna.

“Desigur descoperirea a ceva nou este mereu ceva interesant, dar principala motivatie este ca nu intelegem cum nucleele lucreaza in aceste limite extreme”, spune Dawn Shaughnessy, chimista la Lawrence Livermore National Laboratory din California.

“Insula de stabilitate”

Scopul oamenilor de stiinta este unul mare: sa decopere “insula de stabilitate” unde elementele ultra-grele pot fi deodata mai usor de realizat. In timp ce cei mai multi atomi grei se dezintegreaza in fractiuni de secunda, teoria prezice ca o data ce elementele ating un numar magic de protoni si neutroni, ele devin stabile din nou. Gasirea acestor numere ar putea da indicii si asupra felului in care atomii lucreaza.

Pana acum cel mai greu element creat este cu 118 protoni. Numarul de protoni in atom – numit numarul atomic- determina ce element este. Astfel, hidrogenul are un proton, oxigenul are 8, sau numarul atomic 8. In mod normal atomii au in nucleu un numar egal de neutroni cu protonii. Un atom de oxigen poate pierde neutroni dar sa ramana oxigen daca are 8 protoni. Cel mai mai greu element gasit in natura este uraniul – are 92 de protoni. Tot ce exista peste este creat de om.

Record

Echipa lui Shaughnessy, in colaborare cu cercetatorii de la Joint Institute for Nuclear Research (JINR) in Dubna, Russia, au descoperit cinci dintre cele mai grele elemente: 113, 114, 115 si 116. Ultimele lor rezultate arata ca se apropie de descoperirea insulei de stabilitate.

Pentru a realiza “monstrii”, echipa a folosit un accelerator de particule numit ciclotron, care a accelerat nucleul calciului la 10% din viteza luminii (30.000 de km/secunda). Pentru a crea elementul 118, ei au ciocnit calciu cu californium, elementul cu 98 de protoni.

Dar exista o echipa de la Lawrence Livermore – JINR si o alta din Germania care concureaza pentru realizarea elementului 120. Deocamdata n-au reusit.

Sursa: LiveScience