Cea mai veche fosila descoperita arata posibilitatea vietii pe Marte

Planeta Marte

Cea mai veche fosila din lume a fost gasita in Australia iar descoperirea microscopica arata ca celulele si bacteriile puteau trai fara oxigen acum mai bine de 3,4 miliarde de ani.

Fosila nu este cea a unui dinozaur sau a unei plante preistorice, ci este o fosila microscopica, reprezentata de bacterii si celule ce au trait in inceputurile vietii pe Terra. Decoperirea sugereaza ca metabolismul si viata acestor forme de viata timpurii se bazau pe sulf si nu pe oxigen si deci forme de viata similare ar putea exista pe planetele unde nivelurile de oxigen sunt scazute sau inexistente.

Ar putea asa ceva sa existe pe Marte? Este aproape posibil. Aceasta evidenta este incurajatoare iar lipsa oxigenului pe Marte nu este o problema, spune Martin Brasier din cadrul Oxford University, unul dintre cercetatorii din echipa care a facut descoperirea.

Microfosilele, despre care cercetatorii spun ca sunt bine pastrate si prezinta structuri celulare precise, au fost descoperite intr-o zona izolata din vestul Australiei numita Strelley Pool.

Echipa lui Brasier explica intr-un studiu publicat duminica in Nature Geoscience ca fosilele erau conservate printre fire de nisip de cuart. Acestea fac parte din cea mai veche linie de coasta a Terrei si se regasesc intr-unul dintre cele mai vechi straturi sedimentare descoperite vreodata.

Suntem siguri cu privire la varsta intrucat rocile s-au format intre doua succesiuni vulcanice, ceea ce restrange varsta posibila la cateva zeci de milioane de ani, spune Brasier.

In urma analizarii fosilelor, a rocilor in care au fost gasite si a mediului inconjurator, oamenii de stiinta au putut construi imaginea Terrei la acea vreme. Temperaturile erau extrem de ridicate, iar planeta era un loc intunecos si violent, aflat in permanenta sub amenintarea eruptiilor vulcanice si a meteoritilor.

Cerul era innorat si gri, tinand caldura la suprafata planetei, desi puterea soarelui era mai slaba decat in zilele noastre iar apa oceanelor avea o temperatura de 40-50 de grade Celsius – cam cat o baie fierbinte. Dar, cel mai important, oxigenul era intr-o cantitate foarte mica, intrucat nu existau plante sau alge care sa faca fotosinteza si sa il produca, a spus Brasier.

Era o imagine destul de infernala, nu tocmai locul potrivit pentru oameni. Dar pentru bacterii, totul era perfect. Mai mult chiar, daca ar fi sa inventam un loc unde viata sa apara, Pamantul timpuriu ar fi perfect, adauga acesta.

Cercetatorii folosesc acum tehnici si abordari utilizate in acest studiu pentru a re-examina alte fosile descoperite de oamenii de stiinta, despre care acestia spun ca ar contine evidentele vietii aflate la inceput pe Terra.

Sursa: Reuters