Gaurile negre isi construiesc propriile galaxii

Black_Hole_Quasar - Sursa foto: NASAGaurile negre isi construiesc probabil propriile galaxii, potrivit astronomilor de la European Southern Observatory (ESO). Intrebarea cine a fost primul, oul sau gaina, se aplica si in cazul gaurilor negre si al galaxiilor si este un subiect dezbatut intens de-a lungul timpului in lumea stiintifica. Din studiile ESO rezulta ca gaurile negre pot duce la formarea de stele. Aceasta teorie este sustinuta si de faptul ca galaxiile care contin gauri negre super-masive au mai multe stele.

Astronomii europeni au supravegheat un quasar (sursa extrem de puternica de energie care apare atunci cand gazul si praful cosmic sunt atrase intr-o gaura neagra super-masiva – v. foto) aflat la 5 miliarde de ani lumina de Pamant, care, lucru considerat ciudat pana acum, nu facea parte dintr-o galaxie. Cercetarile amanuntite au aratat ca, de fapt, in vecinatatea quasarului exista o galaxie, mascata insa de mari cantitati de praf cosmic. In aceasta galaxie, cel mai probabil sub directa influenta a quasarului, se nasc circa 350 de stele pe an, de 100 de ori mai multe ca in alte galaxii studiate. Datele arata ca quasarul injecteaza in galaxia vecina cantitati imense de materie si energie, ajutand la extinderea acesteia.

Sursa: TG Daily