Ursii polari au stramosi irlandezi

Ursii polari de astazi sunt descendentii unei femele de urs brun care a trait in Irlanda in timpul ultimei Ere Glaciare, conform unui test ADN.

Cu toate ca ursii polari au existat cu mult inainte de acest moment si au evoluat dintr-un grup de ursi bruni care au trait in Siberia acum aproape 200.000 de ani, oamenii de stiinta cred ca ursul din Irlanda este cel mai vechi stramos al lor.

Pentru a ajunge la aceasta concluzie, cercetatorii au analizat mostre de ADN prelevate din oasele si dintii a 242 de ursi polari si bruni. Au fost studiate, in egala masura, probe luate de la animale care traiesc in zilele noastre, cat si din fosilele ursilor care au existat in urma cu 120.000 de ani.

Rezultatele analizelor au scos la iveala ca ADN-ul ursilor polari de astazi se potriveste foarte bine cu materialul genetic al femelei de urs brun care a trait in Irlanda in timpul ultimei Ere Glaciare.

„Studiul arata ca incrucisarea dintre ursii bruni si cei polari s-a produs acum mult timp si este o parte a procesului de evolutie a ambelor specii”, spune profesorul Mark Thomas de la University College London.

Pe langa diferenta dintre culoarea pielii si a blanii, intre cele doua specii exista cateva deosebiri semnificative. Ursii polari sunt mai mari decat ceilalti, au o structura diferita a dintilor, traiesc in regiunea arctica si inoata foate bine. In timp ce ursii bruni prefera padurile montane si sunt buni cataratori. „Este ciudat ca desi cele doua specii exista de foarte mult timp si sunt in mod clar diferite, genele ursului brun irlandez s-au transmis foarte repede ursilor polari”, spune profesorul Mark Thomas.

Potrivit cercetatoarei Beth Shapiro de la Universitatea din Pennsylvania, este foarte probabil ca cele doua specii sa se fi incrucisat de mai multe ori in ultimii 100.000 de ani, lucru favorizat de schimbarile climatice care i-au facut pe ursi sa se mute unii in habitatul celorlalti.

Oamenii de stiinta cred ca descoperirea lor va ajuta la protejarea ursului polar care este o specie pe cale de disparitie.

Autor: Madalina Stanciu