Archaeopteryx, detronata din rangul de prima pasare a lumii

O descoperire din China ar putea modifica dramatic modul in care cercetatorii vad evolutia pasarilor.

O fosila a unui dinozaur necunoscut a fost gasita in China, iar cercetatorii estimeaza ca are 155 de milioane de ani, fiind cu cinci milioane de ani mai veche decat Archaeopteryx, despre care se credea ca este cea mai veche pasare din lume.
Reptila avea cioc si creasta si era de marimea unui pui, cantarind circa un kilogram. Aceasta era parte a unui subgrup de dinozauri theropozi, clasa care include atat Archaeopteryx si pasarile, dar era populata si de o serie monstri teribili, precum Velociraptorii sau Tyrannosaurus Rex.

Fosila prezinta urme de pene si a fost excavata in formatiunea Tiaojishan din regiunea Liaoning.
Creatura a fost botezata Xiaotingia zhengi, si avea membrele anterioare lungi, ceea ce indica faptul ca ar fi sarit sau planat dupa insecte, soparle si broaste.

Dr. Xu Xing, de la Academia Chineza de Stiinte din Beijing, spune ca unele pene ale sale erau destul de lungi, ajungand la 55 de centimetri, ceea ce indica un anumit grad de capacitate aerodinamica.

De la descoperirea din 1861, Archaeopteryx a fost crezuta prima pasare din lume. Dar gasirea a numerosi dinozauri cu pene in ultimii 15 ani a facut ca expertii sa puna sub semnul intrebarii daca chiar era prima pasare din lume.
Profesorul Lawrence Witmer, de la Universitatea Ohio, spune ca “poate a venit timpul sa acceptam in final ca Archaepteryx era doar un alt dinozaur theropod, asemanator pasarilor, si care falfaia prin Jurassic”.

Sursa: The Telegraph