Anii de referinta ai lui Warhol in expozitia Basle

Scris de

O noua expozitie a operelor a celebrului reprezentant al culturii Pop Art, Andy Warhol se concentreaza asupra unei perioade de patru ani reprezentativi pentru dezvoltarea lui ca artist.

„Este o expozitie foarte precisa ce are in centru perioada dintre anii 1961 si 1964”, a explicat Bernhard Burgi, director al Basle Kunstmuseum. „Aceasta perioada este fantastica – am certitudinea ca este inima a tot ceea ce Andy Warhol a facut”, a adaugat el.

Cheia expozitiei este modul in care se urmareste tranzitia artistului de la o abordare mai traditionala in a folosi subiecte in mod repetat, in acelasi tablou, la o productie mai mecanizata a muncii sale.

Stilul repetitiv

Warhol este faimos pentru cutiile de supa Campbell. In expozitia cu 100 de cutii de supa Campbell, Warholl a folosit spray cu vopsea pentru a obtine stilul repetitiv care a devenit una dintre marcile sale.

„Opera lui Warhol este despre repetitie”, a explicat Burgi. „Astfel ca in aceasta expozitie am vrut sa avem afirmatii clare pentru ca vizitatorul sa inteleaga cum a avansat si cum a tratat anumite subiecte”.

Pentru a atinge acest obiectiv, muzeul a decis sa nu includa si benzi desenate ale lui Warhol, pe care le-a realizat de asemenea la timpul respectiv.

Cu privire la stilul repetitiv al lui Warhol, acelasi brand, aceeasi marime, aceeasi suprafata pictata exprima conditia mimica a publicitatii de masa, din care a iesit cu totul sensibilitatea, dupa cum scrie celebrul critic de arta Robert Hughes, in lucrarea „American Visions”.

Lipsa afectivitatii a devenit cheia operelor lui Warhol. Aceasta se regaseste in repetarea fetelor celebritatilor ca Marilyn Monroe, Elvis Presley, Elizabeth Taylor si inregistrarea conditiei de a fi un spectator neimplicat. Aceste doua idei vorbesc despre conditia unei imagini supraincarcate in media saturata de cultura, scrie cunoscutul critic de arta.

Subiecte mai intunecate

Cele mai importante piese ale expozitiei sunt reprezentate de doua mari celebritati ale secolului XX – Elizabeth Taylor si Elvis Presley.

Si aici repetitia este vizibila intr-un Elvis dublu, la fel ca si in Elvis 4 Times dispuse pe un ecran de matase realizat in cerneala si vopsea argintie.
In ecranul de culoare metalizata, Warhol aduce variatii de lungimi si umbre in interiorul diferitelor randuri.

„Astfel ca el chiar picteaza cu aceasta adaugare mecanica a motivului si creeaza anumite ritmuri si momente in compozitie, ca in pictura traditionala”, a mai spus Burgi.

Expozitia Basle detine o camera dedicata operelor din seriile Death si Disaster care utilizeaza taieturi din ziare ale unor accidente mortale ca sursa materiale.

Vanzare de milioane de dolari

Pana in 1964, mostenirea artistica a lui Warhol era uriasa – isi redenumise studioul The Factory si angajase un numar de asistenti.

O serie de cutii de supa Brillo, aparent veritabile, care s-au vandut nu de mult cu sume enorme de bani, sunt considerate acum falsuri de multi experti in operele lui Warhol.

Intre timp, veritabila marca Warhol a devenit o industrie de milioane de dolari.

Una din seriile de picturi ale lui Elvis s-a vandut recent cu 100 de milioane de dolari, un pret pe care doar alti patru artisti au reusit sa-l atinga: Pablo Picasso, Jackson Pollock, Gustave Klimt si Willem de Kooning.

Sursa: BBC
Sursa foto: BBC

Etichete: , , , , , , , , , ,

EscapeReality Escape Rooms

Lasa un comentariu

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.