In companiile nationale este sanctionat numai palmasul
Scris de Ionel Popa
Aplicarea codurilor si legilor in companiile nationale este la bunul plac al sefului, cu statut de angajator si se merge pe sintagma: ,,Cel mai mic plateste”. O neconformitate care implica degradarea instalatiilor in urma retehnologizarilor, trecuta cu vederea sau neobservata de cei care preiau in gestiune instalatia, se rasfrange negativ asupra personalului operational care nu intuieste posibila aparitie a defectului mascat. Evenimentul se trateaza superficial, cunoscandu-se ,,vinovatii fara vina” si se trece galopant peste procedurile in ceea ce priveste stabilirea vinovatiei. Nu se fac convocarile pe suport scris si nu se motiveaza in referate si decizii anularea motivelor invocate de angajatul propus sanctionarii.
Daca un angajat implicat vrea o lamurire a situatiei, se adopta o atitudine impaciuitoare care reflecta un posibil rau mai mare. Ca atare trebuie sa te multumesti ca ai primit sanctiunea cea mai mica din cele prevazute de lege. Culpa prin
raspundere, gaseste suport in toata legislatia muncii, in schimb drepturile angajatilor devin aleatorii in ceea ce priveste respectarea CCM (Contractul Colectiv de Munca – “Art. 38 din Codul Muncii interzice salariatului orice act de renuntare la vreunul dintre drepturile sale, nici daca renuntarea respectiva este solicitata de salariat, nici daca renuntarea este compensata de o serie de drepturi suplimentare si de beneficii pe care angajatorul le acorda salariatului. In nicio imprejurare, salariatul nu poate face concesii angajatorului”).
Atacarea decizilor in instanta ar fi un act de mare curaj si de regula se evita deoarece urmarile pot fi neprevazute in relatia angajator si angajat in defavoarea angajatului. Intr-o firma cu capital privat, patronul isi protejeaza angajatii performanti si evita conflictele de munca. In companiile nationale sunt insa des intalnite cazurile in care un angajat are rezultate profesionale exceptionale, insa este o persoana greu de suportat in echipa sau manifesta un comportament de inadaptare la locul de munca. Pentru ca astfel de comportamente sunt disructive, este important sa se tina cont, in evaluarea performantei, si de aceste aspecte. Pe de alta parte, un angajat poate fi extrem de cooperant si sa relationeze foarte bine, insa din punctul de vedere al atingerii obiectivelor pozitiei sale sa nu ajunga la un nivel performant. Asteptarile privind comportamentele si rezultatele ar trebui sa fie incluse in lista obiectivelor strategice ale organizatiei. Sunt obligat sa mentionez ca sant angajati care beneficiaza de statutul nepotismului, certificatului de cumetrie, sau apartenentei politice.
Procedura de măsurare si de evaluare a performantelor profesionale individuale este un proces complex, coordonat de către compartimentul de gestiune a resurselor umane. Evaluatorii trebuie sa fie motivati si competenti. La cresterea performantei profesionale a personalului, un rol important il are managerul caruia ii revine obligatia sa asigure angajatilor un climat socio-profesional corespunzator. Evaluarea incorecta de catre manager a performantei profesionale individuale conduce la instaurarea unui mediu nefavorabil, care se repercuteaza asupra productivitatii muncii, prin nerealizarea normelor si a atributiilor de serviciu si prin calitatea necorespunzatoare a produsului obiectului de activitate. Intr-o companie nationala managerul nu este schimbat in urma lipsei de performanta ci politic.
Angajatul in Romania trebuie sa renunte la demnitate.
Comportamentul slugarnic si disponibilitatea de a fi in slujba sefului, anuleaza orice criterii de performanta si trece orice examen de competenta. Nu trbuie sa ai cultura lingvistica, ci sa pronunti cat mai des si apasat: “Sa traiti sefu’!”. Demnitatea nu trebuie afisata deoarece esti descalificat, taiat de pe liste si iti pierzi dreptul de a participa la protocol. Daca nu renunti la demnitate esti vopsit in negru si devii “oaie neagra”. Daca intre timp devii spiritual, simti ca nu este rau sa fi “oaie neagra”, deoarece ai mai mult aer de respirat si mai putini slugoi in jurul tau. Acestia polueaza atmosfera. Angajatul onest si demn evita seful clientelar si astfel se produce lipsa de comunicare. Slugoiul ranjeste pe la toate colturile de unde ar putea sa apara seful si cu: “Sa traiti!”, mascheaza lipsa de preocupare.