Cele mai influente romance din online, intre maruntisuri personale si business
Scris de Loredana Modoran
Primesc zeci de share-uri si like-uri in doar cateva ore, au sute si chiar mii de prieteni si followers pe Facebook si pe Twitter, articolele lor sunt printre cele mai citite din blogosfera, iar cand spun buna dimineata inseamna ca intr-adevar a inceput o noua zi. Iren, Simona Tache, Cristina Bazavan, Denisa Bargau si Miruna Siminel sunt cele mai influente cinci femei din social media, potrivit unei cercetari Biz-ZeList data publicitatii saptamana trecuta.
Dar pentru a pasi cu dreptul, trebuie sa ne uitam mai intai ce inseamna “influenta” pentru Biz-ZeList. Ei au pornit de la premisa ca influenta inseamna prezenta activa in principalele social media si au contabilizat activitatea din blogosfera, Facebook si Twitter din perioada 1 ianuarie 2009 si 1 septembrie 2010, dar si vizibilitatea pe care respectivul a avut-o in presa. Influenta in social media a fost determinata de gradul de preluare a articolelor scrise de o persoana si de numarul de oameni cu care aceasta interactioneaza. Nu s-au luat in calcul: numarul de followers pe Twitter, de prieteni de pe Facebook si de vizitatori ai blogului. Pentru a vedea intreaga metodologie, click aici.
Foarte bine a explicat Cristian Manafu termenul de influenta: “acest top arata cat de mult muncesc unii oameni in blogosfera (plus in restul social media), cat de activi sunt si cat de apreciati sunt cei din jur. A avut in spate cea mai buna formula de masurare a influentei? Probabil ca nu”. Manafu chiar propune ca anul viitor clasamentul sa ne numeasca “Topul celor care muncesc cel mai mult in social media“.
Dar cine sunt si despre ce gandesc aceste cinci femei
Pentru asta, am facut un mic exercitiu si am cotrobait dezordonat pe blogurile celor cinci. Am sarit din post in post si m-am plimbat prin viata lor dintr-un an in altul. Am ciugulit din fiecare post cate un pasaj sau doua. Nu, sigur ca ce am ales nu va spune nici cine sunt si nici ceea ce gandesc ele de fapt, insa pana la urma, nu asa isi construieste parerea oricine nu le urmareste zi de zi si ajunge “din greseala” in intimitatile lor virtuale?
Pentru Iren, cunoscuta ca “Minte de Ceai”, domeniul de pe blogspot nu este un blog sau un jurnal personal, “este momentul meu de liniste”, care a inceput in iunie 2005, cu jderi nedumeriti, adica cu un post despre cum trebuie sa-i fie barbatul ideal. Iren s-a descoperit, un an mai tarziu, ca fiind “mai degraba o aratare muschiulos-verde, grosolana si dornica de a urla si a da cu pumnul decat o fiinta agila, frumoasa, cu miscari de instructoare de gimnastica aerobica”, asta dupa ce si-a facut un test cu super eroi.
Ea stie ce crede despre lacrimi un gandac si are certitudinea ca nici intr-o viata viitoare nu va accepta sa-si cumpere un apartament din banii alor ei. Acum, se gandeste ce cluburi secrete ar putea sa frecventeze si ca trebuie neaparat sa-si cumpere “o oala mare, maaaare, cat o parcare”, in care sa incalzesca apa pentru ca o conspiratie o lasa fara apa calda luni, marti si miercuri. Iren mai are un jurnal cu amanunte pe Tumblr, o casa la marginea Twitterului unde o viziteaza peste 400 de oameni si un ierbar cu fotografii pe Flickr.
Simona Tache si-a facut un jurnal roz de cazarma care sa binedispuna si sa relaxeze oamenii, cum povestea pentru Hot City. Cand a dat interviul spunea ca “nu vreau sa ajung stapana internetului, sa ma imbogatesc din blog si sa traiesc din dobanzi” . Si uite ca acum a ajuns a doua lui stapana, si fara timp sa se apere, adica sa raspunda la intrebarile Renne.
La scurt timp dupa ce a inceput jurnalul roz, era cat pe ce sa-si sectioneze venele taind un ardei. Explicatia, care si dupa doi ani o impiedica sa faca o placinta cu mere comestibila, e feng-shui-ul. “Mi l-a calculat o prietena, acum cativa ani, pentru tot apartamentul, si mi-a zis ca in bucatarie e cel mai prost”. Pe blogul Simonei vedem ce-i scrie zana surprizelor Monicai Radulescu, dar si cum traiul in Romania ii ocupa lui Mircea Badea tot timpul. Sa nu uitam si de Jurnalul Elenei B.(asescu). Simona are peste doua mii de prietenii, pe Facebook si cam tot atatia ii urmaresc ciripelile pe Twitter.
Bazavan.tabu.ro a inceput in 2008, cu un mic joc propus redactiei Tabu, unde Cristina Bazavan este redactor sef. Fiecare trebuia sa dea mai departe un link cu un lucru care l-a impresionat. Cristina a ales 10 Incredible Old Magazine Covers. Cristina Bazavan a vazut New York-ul de pe Empire State Building “( stiti voi acolo unde s-au filmat Love Affair, Nopti Albe la Seattle etc)” si-a constatat ca “la etajul 86 este ingrozitor de frig.” Nu pierde niciun moment de la Cannes, si recomanda “Din culisele televiziunii: guma de mestecat si aplauzele”, un text de jurnalism narativ de Sorana Stanescu.
In ultima saptamana Cristina Bazavan a trait la Starbucks, “la propriu. Am invatat acolo, am mancat acolo, am avut intalniri de business si – multe foarte multe – intalniri cu prieteni”. Acum se pregateste de o intalnire privata cu celebra banerina Sylvie Guillem.
Cererile de prietenie pe Facebook, pana cum are 4.769 de prieteni, au impins-o sa isi faca si un Fan Page. Peste 3.200 o urmaresc pe Twitter.
Denisa Bargau, cunoscuta ca Denisuca, nevasta de cosmar (sotie de Vis Urat), inlocuieste ziua cu noaptea si cerseste cafea cu nesimtire. Pe Denisuca.com l-a inceput timid in septembrie 2006, cu un mare DA picioruselor de bebelus pe care ii place sa le vada vara desculte, la plimbare in carucioare. Este suparata pe Uniunea Europeana din cauza legilor anti-fumat, se cearta pe ea insasi pentru greseala de a bea Cola in loc de Pepsi si se gandeste cum ar putea comenta un filmulet cu un grup de snowboarderi care s-au adunat in fata Administratiei Nationale de Meteorologie cu pancarte pe care scria “Vrem zapada” si scandau “INMH, vrem zapada in oras. La o intalnire in offline, bloggeri timisoreni i-au facut “cado” o agenda verde si doua pixuri.
Recent, a primit spre testare produse de la Gerovital. A incercat si “o lotiune de tratament cu petrol.Ma distreaza ca pe eticheta scrie petroleum, de parca petrol e o chestie respingatoare, iar petroleum suna mai stiintific, asa”. Are cu putin peste 500 prieteni pe Facebook si dublu de followers pe siteul de microbbloging.
In spatele Siblondelegandesc.ro este Miruna Siminel, o copila blonda – cum isi spune, de 24 de ani, din Sibiu. Miruna a fost crescuta pe asfalt, a purtat uniforma comunista la gradinita si a invatat prima data alfabetul in germana. De cand lucreaza la ELLE, a uitat cum e sa te trezesti injurand dimineata. “La mine devenise un soi de obicei al diminetilor all inclusive. Nu va imaginati acuma ca sunt fresh de fiecare data, ca abia-mi astept ceasul sa sune, dar durerea despartirii de perna imi trece pana ajung sa-mi dau cu apa pe fata”.
Acum trei ani, cand abia incepuse sa scrie pe .ro, spunea ca resimte in fiecare zi patimile zodiei ciudate in care e nascuta: gemeni. “Unde-s doi, sunt prea multi. Si chestia asta o resimt in fiecare zi. Si tot in fiecare zi, ma doare”. In 2009 a observat ca timpul nu mai are rabdare si ca hora in care a intrat, a examenelor, parca nu-i mai place. Dar imediat ce isi pune periuta de dinti in gura, isi aminteste de o promisiune, facuta de ea, ei insasi. Acum probabil se reface, dupa un zbor spre Romania. Pe Facebook ii sunt alaturi 1.200 de oameni, iar pe Twitter un numar dublu.
Cum isi folosesc influenta
Pana la topul Biz-Zelist, fetele nu stiau ca au atata influenta si, luate oarecum prin surprindere, incearca sa se acomodeze cu ea.
Pentru Iren influenta se traduce in bucuria pe care insemnarile ei o aduc cititorilor: ”cand primesc mailuri in care oamenii imi povestesc ca s-au simtit mai putin deprimati dupa ce au citit un post, mai linistiti sau ca le prieste mai bine cafeaua de dimineata cu povestile mele, ma simt minunat, ca si cum nu scriu degeaba. Cam asa influenteaza blogul meu, nu e deloc influenta la care se asteapta unii oameni”.
A treia in top, Cristina Bazavan nu stia ca are atata influenta, “ma bucuram insa daca reuseam sa conving pe cineva sa citeasca o anumita carte, sa vada vreun film. Daca asta e execitarea influentei, atunci asa mi-o folosesc. Dar repet, eu nu m-am prins ca sunt influenta in on line”.
Nevasta de cosmar, Denisa Bargau, si-a folosit pana acum influenta, atata cata stia ea ca exista, pentru a gasi raspunsuri la unele probleme sau intrebari care o macina, dar si pentru a le recomanda cititorilor servicii sau produse care merita. “Nu recomand lucruri care nu merita recomandate”, mi-a spus Denisa.
Ocupanta locului cinci, Miruna Siminel, incearca si ea sa se acomodeze cu noul “statut”. “Nu stiu cata influenta am in online, ce iti pot spune insa e ca cititorilor mei le sunt draga. Dar asta cred ca se cheama altfel”. Mi-a dat exemplu o intamplare haioasa pe care vi-o copiez si voua: “Recent, un dobitoc mi-a lovit masina si a fugit de la locul accidentului. Am vrut sa ma duc la politie, dar era foarte complicat, eu eram in intarziere, iar un politist mi-a zis ca trebuie sa dau o declaratie si …cam nu se intampla nimic. Si de nervi, caci ma deranjase extrem atitudinea lui, am scris pe blog (ii luasem numarul de la masina): asta-i omul, daca-l vedeti prin Bucuresti, taiati-i cauciucurile, spargeti parbrizul etc! Si ce crezi, cineva a citit asta si mi-a gasit omul cu pricina, mi-a trimis adresa lui de-acasa, cati copii are samd. Incredibil, nu? Acum, taiatul cauciucurilor imi revenea mie!“.
Ce le-a adus online-ul
Cei care inca mai au preconceptii si cred ca online-ul este o pierdere de timp, sunt contrazisi pe toate partile de aceste femei. Ele au cunoscut oameni, “multi oameni” cu care impart aceleasi pasiuni, iar pe plan profesional au primit propuneri de job sau colaborari. “Cunosc oameni frumosi pe care poate altfel nu i-as fi intalnit (pentru ca multi traiesc prin alte tari)”, mi-a spus Iren, careia blogul i-a intarit increderea in talentul sau, facand-o sa realizeze ca poate sa scrie o carte. “Lumea in online e altfel decat isi imagineaza cei de dinafara. Nu sunt niste speriati, asociali, fara viata personala si emotii. Dimpotriva, sunt niste oameni autentici in fiecare clipa a vietii lor”, explica Miruna.
Notorietatea din online le-a adus Mirunei si Denisei joburi noi. Pentru Cristina Bazavan, expunerea on sau offline este mai mult o chestiune de business. “Prin urmare se face controlat (..) avantajele sunt o piata noua, un public nou – in termeni de business. Pe personal – cativa noi prieteni (cu care ma vad in off line)”.
Iar pe langa toate acestea, dezavantajele online-ului “sunt infinit mai putine”, spune Denisa Bargau. Nu acelasi lucru poate sa spuna si Iren, care a primit si “mailuri urate, extrem de urate de la necunoscuti, oameni care s-au bagat cu forta in viata mea, care au mereu ceva de cerut fara sa dea nimic inapoi”.
In plus, brandingul personal presupune insa si mai multa munca, “cel putin o ora pe zi in plus” pentru Cristina Bazavan. Pentru blogul meu, spune Miruna Siminel, niciodata nu sunt prea obosita.
De ce sunt barbatii mai tari
In Topul celor mai influenti oameni din online, prima femeie, Iren, apare abia pe locul 22. De ce sunt sau cred ca sunt barbatii mai tari, le-am intrebat pe fete.
“Bărbaţii au coaie.”, spune raspicat Denisa. “Noi nu. Pe undeva, e normal sa fie mai influenti decat noi. Nu sunt pentru egalitatea dintre femei si barbati nici in viata reala, asa ca e oarecum normal sa fie mai multi barbati influenti decat femei, in mediul online”.
Cristina Bazavan crede ca influenta mai ridicata a barbatilor vine din faptul ca “sunt mai tehnici, stiu sa indexeze mai bine ceea ce scriu si sa le faca mai relevante pentru web”. Din fericire pentru ea, cativa dintre cei mai influenti barbati din online ii sunt prieteni si poate apela la ei cand are nevoie de sfaturi.
Pe de alta parte, Iren nu este de acord cu impartitul intre bloguri scrise de barbati si bloguri scrise de femei. “Suntem mult prea diferiti ca sa fim comparati si avem alte valori. Nu stiu de ce sunt numai barbati in top 20. Nu cred ca sunt pe locul 22 pentru ca sunt femeie. Sunt pe locul 22 pentru ca nu ma intereseaza sa ma promovez, sa scot bani din blogul meu si sa dau din coate ca sa fiu pe primele pozitii. Dar nu e ca si cum nu-mi doresc astea pentru ca sunt femeie, pur si simplu asa e firea mea”.
Desi recunoaste ca barbatii sunt mai priceputi la butoane decat femeile, mai disciplinati si mai rationali, pana la urma in spatele oricarui barbat influenta sta o femeie influenta, spune Miruna. “Eu zic sa cautam femeile din viata primilor 21 si sa le dam si lor ce li se cuvine ;)”. Abia atunci cand o femeie va lua online-ul ca pe un job serios si nu ca pe un hobby part-time, lucrurile se vor schimba, mai crede ea.
Cele care doresc sa devina influente in online trebuie sa “speak their minds” (daca au ceva de spus si o spuna cum trebuie si vor fi remarcate), sa aiba propriul stil, sa fie perseverente si disciplinate si sa ofere content de calitate, mi-au spus fetele.
Etichete: Denisa Bargau, exclusiv, Facebook, femei, intern, Iren, Miruna Siminel, online, recomandari, recomandari Special, Simona Tache, social media, Twitter, ZeList
Comentarii (1)
Foarte buna analiza! Felicitari! Iren, poate reusim sa ne cunoastem si noi la un moment dat.