Povestea din spatele Let’s Do It, Romania! spusa de Anamaria Hancu

Scris de

Despre Let’s Do It, Romania! cu siguranta a auzit multa lume. Insa despre echipa din spatele povestii, despre tinerii care au facut realizabil cel mai mare proiect de implicare sociala vreodata in Romania, cu siguranta nu se stiu la fel de multe. Cum a inceput proiectul, ce i-a determinat pe membrii echipei sa nu renunte la el in ciuda greutatilor care se iveau la tot pasul si cum au infruntat toate criticile sau cuvintele deloc incurajatoare ce le-au fost adresate, cum au crezut si au infaptuit  Let’s Do It! in Romania mi-a povestit Anamaria Hancu, cea care a fost numita nu o data initiatoare a povestii.

Nu o data m-am intrebat daca acest proiect ar fi putut fi realizat de altcineva. Si mi-am raspuns simplu “nu”. Consider ca pe toti cei care au facut parte din echipa LDIR, cum le place lor sa li se zica, ii caracterizeaza un entuziasm si o credinta ca pot schimba lucrurile pe care le gasesti doar la tineri. Poate au avut chiar si o doza de inconstienta sau de nebunie, pentru ca sunt convinsa ca nimeni nu a stiut de la bun inceput ce implica acest mare proiect. Si ce i-a mai determinat pe acesti tineri sa formeze o echipa au fost dedicarea, perseverenta, incapatanarea de care au dat dovada pe parcursul unui an de zile. Printre acesti tineri se numara si Anamaria Hancu, care s-a implicat in acest proiect inca din fazele incipiente. Pe Ana o cunosc de patru ani de zile si ne-a adus impreuna o pasiune comuna, sportul. Am descoperit-o pe Ana, pe masura ce a trecut timpul, o persoana perfectionista, ambitioasa, perseverenta, devotata si comunicativa. Si acestea sunt doar cateva dintre calitatile ei. Dupa ce s-a incheiat Marea Curatenie, dupa ce s-a tras linie si toti membrii echipei au respirat usurati si au privit mandri la ceea ce au au lasat in urma lor, si anume o tara mai curata, am stat de vorba cu Anamaria, coordonator echipa de comunicare Let’s Do It, Romania!,  despre ce a insemnat aceasta aventura pentru ea.

“Povestea a inceput in iulie 2009 cand am vazut pentru prima data filmuletul din Estonia. Reactia mea a fost una tipic romaneasca: <<asa ceva nu se poate face in Romania>>. Insa, in septembrie, colega mea, Liana, mi-a aratat inca o data filmuletul si m-a intrebat cum ar fi daca ne-am apuca de treaba. Zis si facut: in acea seara, am trimis comunicatul de presa, am anuntat in randul cunoscutilor ca avem de gand sa facem acest proiect in Romania”. Asa a inceput marea provocare. Nu au urmat niste pasi stricti sau simpli, nu a fost o reteta a succesului, ci doar cateva sugestii din Estonia. “In timp insa, echipa a crescut, am primit si sfaturi de la specialisti in diverse domenii, echipele s-au marit si am ajuns sa avem cate una in fiecare judet, companiile ne-au sustinut, mass-media, autoritatile, persoanele publice, ONG-urile si nu in ultimul rand, voluntarii”. Insa lucrurile nu au fost mereu usoare sau la indemana, “mai ales ca este vorba de un proiect de amploare nationala, cu multe cerinte, nevoi, de oameni care sa se implice in organizare”. Dar solutiile s-au gasit de fiecare data, cu rabdare si multa energie. Anca Banita, care a facut parte tot din echipa de comunicare, declara in cadrul unei conferinte ca multe probleme ce s-au ivit pe parcurs au fost solutionate prin intermediul social media. Un alt moment dificil a fost pe parcursul lunii august, “cand multi oameni erau in concedii, atat din echipa, dar si din companii, cand nu primeam sprijin si proiectul nu se afla la acel nivel pe care ni-l doream noi pentru acel moment”, a declarat Anamaria. Si de aceasta data “lucrurile au intrat pe un fagas ascendent pentru noi odata cu mediatizarea tot mai intensa a proiectului”.

La mediatizarea proiectului au ajutat artisti cunoscuti din Romania, iar multi dintre ei, Zoli de la Sistem, baietii de la Hi-Q, Andreea Raicu, Adrian Despot de la Vita de Vie, si-au aratat predispozitia de a le fi alaturi in continuare membrilor LDIR. Vedetele au acceptat cu usurinta sa se alature povestii, “mai ales ca proiectul este asa de mare si de frumos, unic, are o cauza nobila, ne ajuta pe toti si implicarea fiecaruia dintre noi era minima: cateva ore la curatenie.”

Si oamenii s-au implicat. In ziua actiunii pe site erau inscrisi 70 000 de voluntari, iar la curatenie li s-au mai alaturat pana la 200 000, ce s-au inscris direct la punctele de inregistrare. Pe langa curatenia propriu zisa de pe 25 septembrie, Let’s Do It, Romania! si-a propus sa ofere un exemplu tuturor, si-a dorit “sa arate ca se poate si in Romania, ca nu suntem cu nimic mai prejos decat alte tari, ca atunci cand ne propunem, ne putem uni pentru o cauza comuna in care credem”, dar si sa produca o schimbare. LDIR urmareste ca prin aceasta actiune autoritatile sa se autosesizeze si sa aplice legislatia de mediu, “pentru ca problemele cu care se confrunta acum Romania sa fie tot mai putin suparatoare. Aici este nevoie si de un comportament tot mai responsabil din partea populatiei, care se poate obtine fie prin aplicare de sanctiuni, dar si prin campanie de constientizare a efectelor pe care obiceiurile uzuale ale oamenilor le au asupra mediului”.

Meritele echipei au fost premiate la Romanian Public Relations Award, unde echipa a primit premiul Golden Award for Excellence la categoria “Organizatii non-guvernamentale. Societate civila” si este practic o “recunoastere si o validare a muncii noastre de peste un an”.

Pe plan personal, experienta Let’s Do It, Romania! a insemnat pentru Anamaria “unul dintre cei mai frumosi ani din viata mea, cu multe realizari, in care am castigat multi prieteni, am invatat foarte multe, am trecut de la agonie la extaz. Un an al schimbarii, al dezvoltarii, al auto-cunoasterii, al interactiunii. Poate si al renuntarii”. Mai mult, a fost “o experienta unica, un proiect ofertant din multe alte puncte de vedere si ma refer aici, la experienta unica, la interactiunea cu oameni din diverse  domenii, la mandria de a fi parte si de a organiza cel mai mare proiect realizat vreodata in Romania si bazat pe voluntariat”. Acestea au fost “ingredientele” ce au tinut-o in continuare in poveste pe Anamaria, in ciuda faptului ca au existat si momente grele de-a lungul acestui an. Insa cu siguranta, de neuitat ramane experienta, ramane bagajul de cunostinte, raman momentele frumoase, raman prieteniile legate, iar “ziua de 25 septembrie este o zi care ne va marca vietile pentru totdeauna mie si colegilor mei, este ziua in care ne-am vazut rezultatele muncii de peste un an. Si este si ziua care simt eu ca ne-a unit si ne-a apropiat mai mult. Este un sentiment greu de reprodus in cuvinte”.

In viata profesionala, Let’s Do It, Romania! a adus-o pe Anamaria in fata unor experinte si situatii “pe care cu siguranta nu le-am intalnit pana sa incep sa lucrez pentru acest proiect. Am avut ocazia sa particip la emisiuni la radio, la TV, sa dau multe interviuri. De asemenea, am lucrat cu profesionisti de la care am invatat foarte multe, am fost si sunt in continuare invitata la diverse evenimente unde am ocazia sa cunosc oameni de valoare. De la care invat constant”.

Let’s Do It, Romania! este singurul proiect de asemenea anvergura, realizat vreodata in Romania, care a reusit sa atraga atentia asupra sa si care a convins si a demonstrat ca lucrurile pot fi schimbate. LDIR este proiectul unor tineri entuziasti si visatori care va ramane in istorie. Si este proiectul care a reusit sa uimeasca o intreaga tara, sa schimbe mentalitati si sa reduca la tacere si pe cei mai spectici.

We did it!

Sursa: Renne
Sursa foto: Let’s Do It, Romania!

Etichete: , , , , , , , ,

NemiraNemira
EscapeReality Escape Rooms

Comentarii (2)

 

  1. gigi says:

    let’s do it romania ar trebui sa faca curatenie in mintile romanilor, in mentalitatile lor. daca ne strangem si facem curat dupa altii nu rezolvam nimic. niciodata

  2. andrada says:

    Oricum proiectul si-a propus sa atraga atentia si asupra mentalitatii oamenilor si sa determine autoritatile sa se autosesizeze si sa controleze mai mult aceasta problema. Dar mentalitatea trebuie schimbata de la origini, iar cum sa protejezi mediu trebuie invatat in primul rand acasa si de la o varsta frageda. Este imposibil ca un proiect de acest gen sa schimbe mentalitatile a milioane de oameni, dar totusi a reusit sa faca pe multi sa constientizeze ca exista o problema.

Lasa un comentariu

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.