Ceasurile cosmice arata rupturile din continuumul spatiu-timp

O echipa internationala de cercetatori a dezvoltat o noua metoda care va transforma pulsarii in ceasuri si mai exacte ale orei cosmice.

Studiul, condus de cercetatori ai Universitatii Manchester, apare in numarul din 24 iunie al jurnalului Science Express. Autorii acestuia cred ca se poate imbunatati cautarea de “valuri gravitationale” si ar ajuta la studierea originii universului.
Descoperirea directa a valurilor gravitationale, care trec peste ceasurile cosmice si le modifica, ar putea permite oamenilor de stiinta sa studieze evenimente violente precum fuziunea unor gauri negre masive.

Oamenii de stiinta au folosit observatiile radiotelescopului Lovell de la Jodrel Bank Observatory, care urmareste semnalele radio ale stelelor foarte indepartate, numite pulsari.
Pulsarii se invart in jurul unor stele care au intrat in colaps si au fost descoperiti in 1967. Rotirea extrem de stabila a acestora a dus la descoperirea primelor planete care orbiteaza alte stele in afara sistemului solar.

In mod normal puslarii scad in viteza foarte incet. Ceea ce echipa a descoperit este ca deviatiile care vin nu sunt cate una pe pulsar, ci doua, intre care pulsarul sare impredicitibil.
Acestea sunt asociate cu schimbari in rotire sau forma. Datorita masuratorilor de precizie se poate calcula “corectia”. Astfel, se imbunatateste folosirea pulsarilor ca ceas, practic acum avem doua limbi pe care sa le urmarim, nu doar una.

Sursa: Science Daily