Doua noi elemente chimice in tabelul lui Mendeleev

Desi “exista” pentru cel mult cateva secunde, si-au castigat nemurirea prin chimie! Doua noi elemente chimice au fost adaugate in tabelul periodic al lui Mendeleev, fiind recunoscute de un comitet international de chimisti si fizicieni.

Pentru moment sunt numite Elementele 114 si 116, urmand ca numele si simbolurile chimice sa fie alese ulterior.

Sunt elemente chimice, dar nu sunt tocmai “comune”, asa ca este foarte putin probabil sa le intalnim. Iau nastere in laborator, unde oamenii de stiinta ciocnesc atomii diferitelor elemente.

Experimentele noastre dureaza saptamani intregi si, de obicei, avem un nou atom cam la o saptamana declara Ken Moody, chimist ce face parte din echipa oamenilor de stiinta din cadrul Lawrence Livermore National Laboratory.

”Comparativ cu elemente chimice cunoscute, precum carbonul si aurul, elementele noi au o viata foarte scurta. Atomii elementului 114 se dezintegreaza in cateva secunde, iar cei ai elementului 116 dispar intr-o fractiune de secunda”, a declarat Moody.

Ambele elemente au fost descoperite in urma unei colaborari dintre oameni de stiinta din Livermore si Rusia. Acestia au ciocnit ioni de calciu cu atomi de plutoniu si respectiv curiu pentru a ajunge la noile elemente.

”In ultimii 250 de ani, noi elemente au fost adaugate tabelului periodic, la aproximativ doi ani si jumatate”, declara Paul Karol de la Universitatea Carnegie Mellon. Karol a fost cel care a supervizat comitetul care a recunoscut noile elemente.

Desi numele ultimului element descoperit este 116, in total sunt 114 elemente si asta pentru ca elementele 113 si 115 nu au fost inca recunoscute in mod oficial.

Dr. Moody declara ca inca nu a discutat cu colegii sai despre numele pe care le vor propune pentru cele doua elemente, dar acestea vor trebui sa se termine in “iu”.  ”Momentan, numele elementelor sunt cele ale numerelor lor. In ultimele decenii, noile elemente au fost in mod general denumite dupa oameni de stiinta celebri, de unde deriva nume precum Nobeliu si Einsteiniu”, spune Peter F. Rusch, liderul Comitetului de Nomenclatura, Terminologie si Simboluri al American Chemical Society.

Inainte sa apara cele doua noi elemente, cel mai nou a fost adaugat in tabel in urma cu doi ani. Acesta a fost elementul 112, denumit Coperniciu, in onoarea astronomului Copernic.

Crearea unor noi elemente tine de efortul depus pentru a descoperi lucruri despre nucleul atomic. Este doar stiinta de baza. Si este chiar amuzanta“, spune Dr. Moody care, la varsta de 56 de ani,  isi aminteste ca atunci cand el era in liceu, tabelul periodic avea doar 104 elemente.La acea vreme, chimistii credeau ca lista era definitiva declara el.

A mai adaugat ca a vorbit recent despre munca lui unor elevi de liceu, care s-au aratat fascinati. Pentru ei, tabelul periodic este un simbol spune Dr. Moody. Cred ca este incantator pentru tineri cum acesta se poate schimba in mod continuu.

Autor: Andrada Florea