Hubble a creat cea mai detaliata harta a materiei intunecate

Folosind telescopul Hubble si efectul de lentila gravitationala, astronomii au realizat una dintre cele mai detaliate harti ale materiei intunecate dintr-un roi urias de galaxii.

Materia intunecata este, in fapt, invizibila dar despre ea se stie ca este majoritara in Univers. Dar chiar daca nu se poate vedea, se poate detecta prin urmarirea efectelor sale gravitattionale asupra materiei normale.
Iar cand o gramada de materie intunecata se aduna in roiuri masive, care contin mii de galaxii, aceasta actioneaza ca o “lentila gravitationala” prin care imaginea altor galaxii mai indepartate se vede. Gravitatia clusterului respectiv distorsioneaza lumina din galaxii asa ca astronomii de pe Pamant vad multiple-galaxii care sunt in fapt imagini ale aceleiasi.

Cu ajutorul Hubble cercetatorii au realizat o harta care prezinta exact unde se afla materia intunecata intr-un roi galactic numit Abell 1689, aflat la 2,2 miliarde de ani-lumina distanta. Acesta contine cam 1.000 de galaxii si trilioane de stele. Comparand observatiile cu unele mai vechi, astronomii au gasit 135 de imagini ale unui numar de 42 de galaxii.

Rezultatele au fost publicate in Astrophysical Journal. Studiul confirma faptul ca roiul Abell 1689 are mai multa materie intunecata decat se credea, ceea ce indica si faptul ca roiurile de galaxii s-au format mai devreme decat se stia.
Gravitatia materiei intunecate atrage materia impreuna dar este contracarata de o alta forta la fel de misterioasa, energia intunecata care impinge materia.

Sursa: Wired