Matematicienii au descoperit viata pe Marte

Analiza matematica a unui experiment desfasurat acum 36 de ani de catre sonda Mars Viking arata ca aceasta chiar a descoperit viata pe Marte, desi consensul general este ca experimentul a esuat.

Ideea care sta in spatele acestui rezultat socant este complexitatea matematica a rezultatelor experimentului. Pe romaneste, sistemele vii sunt mai complicate decat cele fizice, un concept care poate fi reprezentat matematic.
Ba mai mult, NASA nu are nevoie de o expeditie cu echipaj uman catre Marte pentru a verifica asta, spune biologul si neurofamacologul Joseph Miller, de la Keck School of Medicine din cadrul Universitatii Southern California.
“Cea mai buna dovada este sa faca un filmulet cu bacteriile martiene. Ei ar trebui sa trimita un microscop si sa urmareasca bacteriile miscandu-se”, a spus Miller, citat de Discovery News.

“Pe baza a ceea ce am facut pana acum, as spune ca sunt 99% sigur ca e viata acolo”, a completat el. Dar pe ce se bazeaza cand face astfel de imense afirmatii?
Cercetatorii au analizat datele brute colectate in timpul experimentului realizat de robotii NASA in 1976. Atunci s-au cautat semne ale metabolismului microbian in probele de sol adunate de sonde. In mod oficial au gasit activitate geologica, nu urma biologice.

Comlpexitate

Insa acum studiul a avut o alta abordare. Cercetatorii au distilat datele brute in seturi de numere si apoi au analizat rezultatele pentru complexitate. Din moment ce organismele vii sunt mult mai complicate, ideea a fost de a analiza experimentul doar din perspectiva numerica.
Oamenii de stiinta au descoperit corelatii intre complexitatea din experimentele Viking si seturile de date terestre. Ei spun ca gradul mare de ordine e mai caracteristic sistemelor biologice decat proceselr fizice.
Criticii spun, insa, ca metoda nu a fost dovedita ca fiind eficienta in diferentierea sistemelor biologice si non-biologice chiar pe Pamant, asa ca e prematur sa tragi orice concluzie.
“Nevoia (de a avea o tehnica bine calibrata-nr) este clara; pe Marte nu avem cum sa testam aceasta metoda, in vreme ce pe Pamant putem”, a spus astrobiologul Christopher McKay, de la Centrul de Cercetari Ames al NASA.

Studiul a fost publicat in International Journal of Aeronautical and Space Sciences.

Cum ar fi daca ar fi?

Nu e prima oara cand se anunta ca, de fapt, viata de pe Marte a fost descoperita acum cateva decenii. Anul trecut in ianuarie un studiu arata ca Viking a descoperit anumite substante organice. Acestea fusesera anterior eliminate din start pe ideea ca sunt contamianti de pe Terra. Ideea de a re-cerceta vechile date a venit dupa ce in 2008 o alta sonda, Phoenix, a descoperit perclorati in sol. Experimentul de anul trecut a fost realizat chiar de catre McKay. Insa tot el spunea atunci ca descoperirea de substante organice nu inseamna dovezi pentru viata sau pentru existenta vietii in alte ere geologice, ci doar ca s-au gasit substante organice.

Sursa: Discovery News