NASA: Atmosfera Lunii este bogata in heliu

LunaProiectul NASA de cartografiere a Lunii, Lyman Alpha Mapping Project (LAMP) si-a schimbat putin menirea atunci cand spectometrul micului satelit Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) a descoperit heliu in atmosfera care inconjoara Luna.

Echipa LAMP a decis astfel ca pe langa cartografierea suprafetei Lunii, sa se ocupe si de analiza gazului nou descopeit in atmosfera lunii. Iar ca sa se asigure ca nu era vorba doar de niste gaz de la Soare, cercetatorii au trimis LRO sa faca vreo 50 de orbite in jurul satelitului natural. Adevarul este ca au fost nevoie de convingere si de niste tehnici de separare a heliului existent in spatiul interplanetar si cel adunat la suprafata Lunii.

Evident, intrebarile au inceput sa apara: oare heliul provine de pe Luna si este emanat de rocile ce contin deseuri radioactive sau s-a adunat acolo de la o sursa exterioara, cum ar fi vanturile solare? Cercetatorii spun ca daca vanturile solare sunt de vina, atunci se poate afla cum functioneaza procesul pentru alte corpuri aflate in spatiu.

Mai mult decat atat, niste cercetari efectuate in 1970 de misiunea Apollo 17 arata ca nivelul de heliului difera in funcie de momentul zilei: zi sau noapte, intrucat atmosfera se raceste sau se incalzeste iar atomii se concentreaza diferit in functie de altitudine.

Descoperirea heliului se alatura gasirii la suprafata Lunii a argonului, in timpul misiunii din 1970. Aceste gasiri reprezinta doar inca un motiv in plus pentru NASA sa cerceteze Luna mai indeaproape.

Sursa: NASA