Pe masura ce imbatranim, invatam mai greu

Oamenii ajunsi la varsta mijlocie invata mai greu, din cauza stresului acumulat de-a lungul timpului, arata un studiu aparut in Revista de Neurostiinta din SUA. Celulele nervoase dedicate procesului de invatare nu mai sunt la fel de flexibile si isi pierd capacitatea de a forma conexiuni.

“Am crezut ca aceste celule nervoase sunt afectate de varsta, dar pierderea maleabilitatii sinaptice in contextul experientei de viata are implicatii profunde pentru declinul cognitiv asociat imbatranirii”, a declarat un cercetator de la Scoala de Medicina Mount Sinai, John Morrison.

Studiul a aratat ca animalele mai tinere pot rezista stresului si mai pot inca forma sinapse, dar, incepand cu varsta mijlocie, aceasta capacitate se pierde. Rezultatele ofera o noua viziune asupra procesului de imbatranire si ar putea arata de ce unele persoane raman “tinere” mai mult timp.

Creierul batran nu mai face legaturi

Cortexul prefrontal, responsabil cu invatarea, se deconecteaza de fiecare data cand o persoana e stresata. Dupa ce aceasta etapa trece, nervii ar trebui sa se reconecteze, dar un creier batran nu mai are atat de multi neuroni capabili sa realizeze sinapse. Acest lucru inseamna ca nu se mai poate reconecta la fel de usor.

Studiul a fost facut pe sobolani de diferite varste – tineri, de varsta mijlocie si batrani – tinuti inchisi. Timp de mai multe ore, s-a cauzat producerea de hormoni de stres, care aduc schimbari ale celulelor nervoase la nivelul cortexului prefrontal.

Cercetatorii au studiat apoi partile neuronilor care formeaza sinapse. Ei au descoperit ca la sobolanii batrani nu s-a produs nicio schimbare, la cei de varsta mijlocie cateva, iar la cei tineri cele mai multe.

Imbatranim, dar nu pierdem ce am invatat

John Morrison a declarat ca nu s-ar apuca, la varsta sa de 58 de ani, sa mai invete o limba, pentru ca ar retine doar franturi din aceasta, mult mai putin decat un copil. El a adaugat insa : “Una dintre cele mai bune parti ale imbatranirii este ca nu ne pierdem expertiza. Nu ne pierdem sinapsele si circuitele stabile”.

Cercetarea realizata in Statele Unite ar putea oferi o noua directie de studiu pentru cei care cauta un leac bolilor conectate cu imbatranirea, cum ar fi Alzheimer. Ar fi vorba, insa, despre o metoda de prevenire inca de la o varsta tanara, si nu de una de vindecare.

Autor: Andra Jipa