Spatiul, ultima frontiera a profitului?

galaxieO dezbatere pro si contra in privinta “comercializarii cosmosului” estimeaza valoarea unui asteroid la 20 de trilioane de dolari fiecare. Dar este viabil?

Presedintele american Barack Obama pariaza pe firmele mijlocii si gigantii din industria militara ca acestea sa preia povara lansarii astronautilor in spatiu si sa dezvolte o industrie in domeniu. Idea principala: sa cheltuiasca 6 miliarde de dolari in urmatorii cinci ani pentru a dezvolta noi navete private capabile sa duca oameni in cosmos.

Pana acum companiile au promis mult si au facut putin. In ultimii 30 de ani, peste o duzina de firme nou-infiintate au incercat marea cu sarea in domeniu. Companiile au supravietuit doar sprijinindu-se pe fondurile SUA sau investitori privati. Marile firme din industria militara isi vor aduce aminte mult fisco-ul parteneriatului NASA – Lockheed Martin. Aceasta din urma propusese X-33 ca sa inlocuiasca navetele in 1996. Programul a fost anulat in 2001 dupa ce a costat guvernul 912 milioane de dolari si Lockheed Martin alte 357 milioane de dolari, scrie Wall Street Journal.

Proiectul Constellation, demarat de George W. Bush urmarea sa duca iar omul pe Luna in 2020. De la startul din 2004 pana acum au fost cheltuiti miliarde de dolari. Este greu de imaginat ca cele 6 miliarde de dolari vor fi inlocuit si navetele si vor propulsa oamenii catre Luna.

Sursa: Wall Street Journal