AltaVista ar fi putut fi Google, dar Yahoo! nu e Midas
Scris de Daniel Ionascu
In mitologia greaca regele Midas transforma in aur tot ce atingea. Acum Yahoo! pare ca este opusul sau, transformand in cenusa absolut tot pe ce pune mana.
In ultimele zile au circulat pe internet mai multe rapoarte ca Yahoo! ar inchide o serie de servicii web in vreme ce altele vor fuziona. Totul a pornit dupa ce a ajuns pe Twitter un fragment dintr-o prezentare interna a Yahoo!.
Dintre serviciile care vor “apune”, caci asta e exprimarea din prezentare, se numara site-ul Delicious – candva un titan social, Yahoo! Bookmarks, agregatorul de stiri Yahoo Buzz, Yahoo! Picks, MyBlogLog dar si site-urile de cautare AllTheWeb si AltaVista, potrivit TG Daily. Pe langa panica generala de pe net legata de inchiderea Delicious -care se vinde in fapt, altul ar trebui sa fie motivul tristetii.
“La inceput a fost AltaVista…”
La inceput exista AltaVista, mai inainte de toti vecii. Lumina din lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, AltaVista a fost pionier al cautarii pe internet inca din anii 1990. Motorul de cautare si a fost realizat de catre cercetatorii de la Digital Equipment. Oamenii de stiinta ai firmei au creat AltaVista inainte de a exista Google intr-un efort de a gasi fisiere pe internetul care crestea foarte rapid. “Am fi putut fi Google”, a spus Paul Cormier de la DEC, intr-un articol din 2007 aparut in InformationWeek. “Ar fi trebuit sa fim Google”…
Digital Equipment a incercat in anii ’90 sa listeze pe bursa AltaVista, dar compania avea probleme economice si de management in acel moment. Motorul de cautare a trecut apoi la Compaq si chiar la Hewlett-Packard. Un alt proprietar de mai tarziu, CMGI – o firma de investitii, de asemenea a mai incercat sa lanseze o oferta publica inittiala pentru AltaVista. Dar nu a reusit nici ea, ceea ce a lasat cale libera pentru nou-venitii de la Google.
Cinci titani care s-au ofilit sub Yahoo!
CNN face si el o lista cu cinci titani ai netului care au ajuns sub aripa Yahoo! si s-a ales praful de ei. Primul este GeoCities, care permitea utilizatorilor crearea de site-uri. In 1999 Yahoo! dadea 3 miliarde de dolari pe el pentru ca in final compania sa inchida serviciul in 2009. Broadcast.com este al doilea pe lista. Yahoo! a dat pe companie 5,7 miliarde de dolari si l-a facut miliardar pe Mark Cuban. A fost separat in diverse divizii iar ultima sa urma vizibila azi este Yahoo! Music, dar care nu mai are nicio asemanare cu ceea ce a intentionat Cuban. Musicmatch Jukebox nu si-a gasit niciodata locul sub Yahoo!, care a dat 160 milioane de dolari pe ea. In final, ascensiunea serviciului iTunes de la Apple a sufocat-o. Zimbra, o companie care producea software pentru companii, a fost cumparata pentru 350 de milioane de dolari. Yahoo! a vandut-o in luna ianuarie catre VMWare, mult sub pretul de achizitie. Cifra exacta nu se stie. HotJobs.com este un alt exemplu de management slab. Yahoo! a dat pe gigantul recrutarii de forta de munca 436 de milioane de dolari in 2002. In acel moment Monster era compania dominanta in domeniu. In luna februarie, Yahoo a vandut HotJobs catre…Monster pentru aproape jumatate din cat a platit original.
Iar dezastrul s-a accelerat in ultimii doi ani, cand rivalele au iesit din criza, dar Yahoo! se adanceste singura in propria mlastina. Si stiti care e cel mai bun motiv? Acela ca directoarea executiva Carol Bartz n-a stiut sa spuna ce este Yahoo! cand a fost intrebata de presa…
Prieteni, mi-e greu sa o spun pe sleau, dar Yahoo! practic se lichideaza singura, bucata cu bucata, fara a fi intrat in faliment. Pana n-o sa mai ramana nimic…
Etichete: AltaVista, Carol Bartz, exclusiv, extern, Google, motoare de cautare, stiri, Yahoo!
Comentarii (1)
[…] a incercat sa cumpere Yahoo! in 2008, oferind suma de 47,5 miliarde de dolari, sau 33$ per actiune. Valoarea Yahoo! n-a crescut deloc in ultimii ani, iar unii directori apreciaza ca ar trebui sa cumparam ceva cu mai mult potential de viitor, spune […]