Aplicatiile de iPhone si Android, noul “Big Brother”
Scris de Daniel Ionascu
“Spune-mi ce telefon ai ca sa-ti spun cine te urmareste!” E trist dar acesta este adevarul: o investigatie a Wall Street Journal arata ca 56 din 101 cele mai populare aplicatii de iPhone si Android trimit publicitarilor datele personale ale utilizatorului, de la numarul de telefon la locatie, varsta, sex sau chiar codul unic al smartphone-ului, pentru o mai buna tintire a reclamei.
Un numar de 47 de aplicatii au trimis intr-un fel sau altul locatia, 5 au trimis varsta, sexul si alte detalii catre companii de publicitate sau care aduna baze de date. Foarte multe au transmis codul de indentificare al telefonului, care este practic un “supercookie”.
Dintre aplicatiile testate, cele pentru iPhone au colectat si transmis mai multe date decat cele pentru Android.
Cea mai “darnica” aplicatie cu datele noastre private este TextPlus 4, un program popular de iOS pentru trimis SMS-uri. Aceasta a trimis numarul de identificare al telefonului catre opt companii de publicitate si codul zip, impreuna cu varsta, si sexul utilizatorului – dar de care au beneficiat “doar” doua firme.
De asemenea, ambele versiuni de Pandora, o aplicatie populara de muzica, au trimis varsta, sexul, locatia si codurile de identificare ale telefonului catre diverse retele de publicitate. Versiunile de iPhone si Android ale jocului Paper Toss – unde trebuie sa arunci o hartiuta intr-un cos de gunoi – au trimis codul telefonului catre cel putin cinci companii. Grindr, o aplicatie de iPhone pentru barbatii homosexuali a trimis sexul, locatia si codul telefonului catre trei companii.
Investigatia a mai aratat ca unele aplicatii trimit datele chiar daca alegi sa nu le dea, cum ar fi Pumpkin Maker, un joc de iPhone unde scobesti intr-un dovleac.
Pentru a gasi informatiile transmise de smartphone-uri, WSJ a proiectat un sistem de a intercepta si inregistra datele pe care aplicatiile le transmit. Publicatia a testat cate 50 pentru fiecare platforma. De partea cealalta a baricadei, firmele se apara si spun ca datele se trimit in pachete si facute anonime astfel incat advertiserii sa nu ne diferentieze de restul utilizatorilor.
Pentru a vedea ce transmite fiecare aplicatie, clic aici.
Apple are peste 300.000 de aplicatii in App Store, in vreme ce telefoanele cu soft Google au in Android Market peste 100.000 de aplicatii.
Si eu care ma ingrijoram ca doar Google si Facebook colecteaza date personale…
Etichete: Android, Android Market, aplicatii, App Store, Apple, extern, Google, intimitate, iOS 4, iPhone, jocuri, muzica, stiri
Comentarii (1)
[…] Dupa ce in primavara s-a laudat ca a interzis publicitarilor si dezvoltatorilor de aplicatii sa localizeze unde sunt utilizatorii iPhone, iata ca acum gigantul american calca din nou in strachini. Si totul pentru a putea concura Google in domeniul livrarii de reclame pe dispozitivele mobile. Initial, dezvoltatorii foloseau datele colectate via UDID, care este un serial unic, permanent si non-detectabil acordat fiecarui gadget Apple. Scandalurile privind intimitatea s-au succedat in ritm alert anii trecuti si nu au scapat neatinse nici Facebook (recunoasterea faciala automata in fotografii) sau Google (Street View). Apple, insa, a incercat sa dreaga busuiocul, desi a fost afectata in dese randuri. […]