Cum si cand a luat nastere Caravana BookLand? Interviu cu Sorin Lucaci
Scris de Evelina Catoi
Cum, si cand a luat nastere Caravana BookLand?
Sorin Lucaci: BookLand a luat nastere in anul 2011, ca o alternativa viabila la targurile de carte existente deja pe piata romaneasca, iar in 2012 s-a pozitionat drept cel mai de anvergura proiect de acest gen din Romania, atat din punctul de vedere al acoperirii geografice, cat si al duratei. Initiativa noastra culturala a fost primita in toate colturile tarii, cu entuziasm si curiozitate, in acelasi timp. Anul trecut am fost prezenti in 39 orase – am pornit la drum pe 6 Martie la Giurgiu si ne-am oprim abia pe 24 Decembrie 2012 la Bucuresti – iar in fiecare oras poposim cate 6 zile, cu mici exceptii, in Bucuresti, Constanta si Suceava am stat doua saptamani.
BookLand este un concept unic in Romania: targ urban de carte, organizat in centrele comerciale din marile orase.
Coborand cartea din turnul de fildes, motto-ul dupa care se ghideaza este: „BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheama, ci ii urmeaza!”
Ce reprezinta in esenta acest targ de carte?
S.L.:BookLand este un targ inedit, atipic, neconventional, un targ pe care, vreau sa cred, si l-au dorit multi romani. Este o caravana care, anul acesta (2013) strabate 19 orase ale tarii, timp de 42 de saptamani si care suplineste atat absenta celorlalte targuri de profil, cat si lipsa fizica a librariilor din tara, multe desfiintate sau intrate in insolventa in ultimii ani, atat din cauza crizei, cat si din cauza scaderii apetitului romanilor pentru lectura. Din acest motiv am creat si o librarie online (www.book-land.ro) care sa ramana conectata in permanenta la nevoia iubitorilor de carte, din fiecare oras al tarii. Cititorii isi pot comanda titlurile dorite si prin intermediul acestei librarii virtuale. Primul oras cu care deschidem stagiunea 2013 este Oradea, incepand cu 5 martie si inchidem periplul cultural pe 23 decembrie 2013, la Bucuresti.
Este al treilea an de caravana, de periplu cultural prin toata tara. Ce aduce inedit si atractiv acest targ in comparatie cu celelalte (Gaudeamus, Bookfest etc.), dar si in raport cu librariile? Care ii sunt obiectivele principale?
S.L.: In plus fata de celelalte targuri aducem tocmai aceasta noutate, faptul ca incercam sa acoperim o mare suprafata din teritoriul tarii, sa-i urmam pe toti iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei si evenimentele organizate in cadrul targului, zic eu, fac diferenta. Caravana BookLand organizeaza in fiecare oras unde poposeste, multe evenimente artistice si culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expozitii de pictura si sculptura, momente artistice realizate de copiii de la Scolile Populare de arta, de la Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de arta, tineri actori de la teatrele de papusi, etc. Iar in raport cu librariile existente, incercam prin calitatea si diversitatea titlurilor prezentate sa facem aceasta diferenta.
Pe parcursul Caravanei BookLand prin tara, am avut ocazia de a cunoaste oameni minunati, dornici sa ne ajute in demersul nostru cultural de mediatizare si promovare a cartii. Poeti, prozatori, critici literari, pictori, presedinti de filiale ale Uniunii Scriitorilor sau Artistilor Plastici din Romania. As enumera cativa din Moldova, atat de dragi mie: Carmen Veronica Steiciuc, un extraordinar organizator de evenimente culturale si festivaluri literare, Gheorghe Neagu de la Oglinda literara din Focsani, Lucian Manailescu de la Buzau, Constantin Marafet din Rm. Sarat, organizatorul Festivalului de creatie literara Titel Constantinescu, d-na profesor universitar Mihaela Garlea din Iasi, dar si promoteri culturali din Ardeal, dl. Dorel Cosma, directorul Centrului Cultural G. Cosbuc din Bistrita Nasaud si multi altii. Sper sa nu supar pe nimeni daca nu i-am enumerat pe toti. Sunt convins ca si in 2013 vom gasi aceeasi deschidere si receptivitate, din partea comunitatilor culturale locale, din partea oamenilor de cultura, de a organiza evenimente artistice si culturale in fiecare locatie, unde va poposi Caravana BookLand.
Cum vi se pare piata de carte din Romania? Cum se descurca editurile in aceste vremuri de restriste?
S.L: Piata de carte din Romania este insuficient structurata si valorificata. Este o piata cu potential, in continua miscare, editurile fac eforturi disperate pentru a-si conserva resursele si portofoliul de titluri, pentru a trece cu bine peste aceasta perioada foarte dificila din punct de vedere financiar. Din pacate industria cartii din Romania nu este la fel de profitabila ca cea din tarile dezvoltate: Germania, Franta, Anglia. Iar criza financiara a atins fara doar si poate si domeniul cartii. Putem spune cu siguranta ca piata de carte este in declin, si asta se reflecta si in activitatea targurilor de profil. Un sondaj realizat de Institutul Roman de Studii Sociale (IRSS) arata niste rezultate ingrijoratoare: peste jumatate din populatie nu a terminat de citit nici o carte in 2012. Altfel spus, in medie, finlandezii cheltuiesc 11,3% din veniturile salariale pentru zona de cultura (carti, teatru, film, opera, vernisaje, expozitii de pictura sau sculptura) si se afla pe locul intai. Iar pe locul doi se afla maltezii! Britanicii se plaseaza de abia pe locul cinci, iar nemtii pe zece! Pe ultima pozitie se afla romanii! Ei chetuiesc mai putin de jumatate decat ocupantii primului loc!
De asemenea studiul Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) arata ca aproape un sfert dintre romani n-au mai citit o carte de ani buni. Lipsa timpului pentru lectura, si a timpului in general, accesul la alte surse de informare (tv, radio, internet, etc.) lipsa banilor, lipsa unei educatii, a unei deprinderi in ceea ce priveste lectura, sunt cateva din motivele care ne fac pe noi, romanii, sa citim mai putin decat vecinii nostri. Pe de alta parte, se pare ca cel mai mult citesc romanii cu varste cuprinse intre 36 si 65 ani si preferate sunt romanele, deci tot beletristica este pe primul loc in preferinte, potrivit studiului.
In ce orase ati avut cele mai bune vanzari in 2012, cel mai mare succes?
S.L.: Cel mai mare succes, de departe, l-a reprezentat Brasovul. Intr-adevar este un oras turistic si asta s-a vazut in numarul foarte mare de vizitatori care au trecut pragul Caravanei BookLand, in Piata Sfatului. Dupa Brasov, as putea sa mentionez intr-un fel de top, Timisoara, Bucuresti, Cluj, Constanta, Baia Mare.
V-ati gandit sa extindeti Caravana BookLand si in alte zone geografice, cu vorbitori si cititori de limba romana?
Da, sa fiu sincer ne-am gandit la Chisinau. Stiu ca din punct de vedere logistic este mai greu, dar nu este imposibil.
La Chisinau se simte o acuta nevoie de literatura romaneasca, si nu numai.
Ce tip de carte se vinde cel mai bine la targul dvs.?
S.L. Beletristica in proportie de 44% (in general literatura universala contemporana de la editura Polirom), dar si SF, de la editura Nemira, eseuri si critica literara de la Ideea Europeana si Contemporanul.
Cartile pentru copii (povesti) dar si cartile educative au o pondere semnificativa, 27%; parintii aloca bugete considerabile pentru cartea scolara si educativa. Apoi cartile pentru mamici, cartile de parenting “Cum sa crestem un copil sanatos”, “Dezvolta increderea in sine a copilului tau”, cd-uri si dvd-uri, precum si carti aspirationale, motivationale, psihologie si de dezvoltare personala de la Editura Trei. O pondere de 17% o au cartile cu profil economic: business, marketing, relatii publice, management.
Consider extrem de binevenite evenimentele adiacente targului de carte: dezbateri culturale, lecturi publice, spectacole de dans si muzica, s.a.m.d.Cam cate actiuni de acest fel au loc intr-o stagiune BookLand?
S.L.: In stagiunea 2012 cred ca de ordinul sutelor. Daca ati adus vorba despre evenimente, as vrea cu aceasta ocazie sa-i multumesc d-lui director Dan Daniel, de la Scoala Populara de Arta din Baia Mare, pentru sprijinul si daruirea cu care s-a implicat in organizarea momentelor artistice din cadrul Caravanei BookLand de la Baia Mare.
Ce asteptari aveti pentru anul 2013?
S.L.: Avem asteptari foarte mari in 2013, mai ales ca am schimbat putin strategia de promovare a cartii. Spre deosebire de anul 2012, in 2013 vom poposi cate doua saptamani in fiecare oras, timp suficient, spunem noi, pentru iubitorii de carte sa ne viziteze. De asemenea in trei sferturi din locatii vom fi prezenti in piatete si parcuri, spatii neconventionale si in acelasi timp foarte accesibile publicului cititor. Ne dorim sa satisfacem dorinta de cultura si, implicit de lectura a tuturor booklanderilor, speram sa nu-i dezamagim. Venim cu peste 6000 de titluri de la 100 de edituri, deci o oferta consistenta de carte, muzica, film si jocuri.
Etichete: BookLand, interviuri