EBay isi relanseaza motorul de cautare. Amazon si Google, in vizor
Scris de Daniel Ionascu
Ebay dezvolta un motor de cautare web pentru produse astfel incat sa concureze mai bine cu Amazon in domeniul comertului electronic si cu Google.
Noul motor de cautare se numeste Cassini si va fi lansat in 2013. Acesta va cuprinde in rezultate si descrierile intregi ale produselor, nu doar titlurile, si va armoniza cautarile cu fotografii ale acestora, tinand in acelasi timp cont de informatiile privind vanzatorul si cumparatorul.
Tehnologia actuala de cautare a Ebay, numita Voyager, dateaza din era dot-com, de la inceputul deceniului trecut. Insa dupa ce compania l-a numit pe Mark Carges ca director de tehnologie, el a testat in motorul de cautare al Ebay tastand “iPod“. In rezultat o masina era pe primul loc in lista doar pentru ca vanzatorul notase ca vine cu un adaptor iPod. De atunci, eBay a inceput sa angajeze masiv pentru a-si repara motorul intern de cautare. Numarul angajatilor care lucreaza in domeniu s-a triplat, ajungand la 150. Compania a reusit sa atraga si cativa ingineri de la Bing, unitatea de cautare a Microsoft. Intre acestia se afla Hugh Williams, care conduce proiectul Cassini.
In final, Cassini va fi mai intuitiv, in special pentru ca ia in considerare istoricul cumparatorului. Spre exemplu, daca cineva va tasta “HP” in casuta de cautare, Cassini va sti ca persoana se refera la cai-putere sau la produse Hewlett-Packard. Crearea noului motor de cautare al Ebay dureaza atat de mult deoarece imensul bazar online pe care il gestioneaza contine foarte multe variabile de care trebuie sa tina cont. In cazul Amazon imbunatatirea motorului sau de cautare A9 e mai simplu de facut deoarece acesta nu trebuie decat sa “lipeasca” cererea consumatorului de o un catalog prestabilit cu produse aflate in oferta.
Lupta cu Amazon
Pe masura ce tot mai multi oameni isi fac online achizitiile, adesea ei sfarsesc prin a cauta intr-un site numele produsului cautat. Daca nu il gasesc rapid, atunci vor ajunge pe un site rival sau vor merge la un magazin fizic.
“Amazon se afla la versiunea 8.0 a motorului de cautare. Ebay este la 2.0, dar ei se gandesc cum sa faca acest salt urias pana la 3.0”, spune Scot Wingo, director executiv la compania de consultanta ChannelAdvisor, care ajuta comerciantii sa vanda mai mult online.
Miza este imensa: potrivit ComScore, retailul online in SUA a fost de 161,5 miliarde de dolari anul trecut, urcand cu 13%. Sectorul retailului clasic, derulat in supermarketuri si hypermarketuri, este mult mai mare, dar acesta se chinuie sa creasca si pierde cota de piata in fata operatorilor online.
“Mai multi clienti plus o cautare mai buna inseamna ca oamenii vor cumpara mai multe lucruri”, declara recent intr-un interviu John Donahoe, directorul executiv al eBay. Mai mult, eBay se infrunta cu Google si in privinta platilor electronice realizate cu ajutorul telefoanelor mobile. Daca Ebay pariaza pe PayPal, gigantul cautarii a adus pe piata Google Wallet.
Google Shopping permite personalizarea cumparaturilor
Daca Ebay si Wal-Mart isi imbunatatesc cautarea de pe propriile site-uri, operatiunea va afecta in final chiar Google. “Google nu vrea sa mergi direct pe eBay pentru a cauta produse”, spune Oren Etzioni, expert la Universitatea Washington. “Multe dintre fondurile care sustin eforturile de cautare sunt reclame din e-comert. Daca eBay si altii opresc advertising-ul pe Google, asta ar fi o problema”, a mai afirmat el.
Google a lansat recent posibilitatea ca utilizatorii aflati in delirul shoppingului sa caute produse prin intermediul unei tehnologii care recunoaste vizual produsele, in special acelea din domeniul confectiilor si modei. Daca tastati “rochie rosie” in pagina Google Shopping si apar rezultate de la retaileri ca J.C. Penney, Nordstrom Inc si Neiman Marcus.
Cumparatorii pot apoi rafina rezultatele alegand siluete iar Google armonizeaza termenii cu fotografii de rochii rosii si cu formele respective.
Mizele nu au fost niciodata mai mari pentru oricine poate veni cu o experienta de shopping de mare calitate pentru consumatori, a mai completat Etzioni, care a consiliat inainte companii ca Google si Microsoft. Anterior, el a fondat firma Farecast, care oferea informatii despre momentul prielnic realizarii de rezervari pentru biletele de avion. Microsoft a achizitionat firma in 2008 si apoi a devenit Bing Travel. Ultimul sau produs este Decide.com, un site de cautare pentru produse care verifica mii de alte site-uri pentru a sfatui consumatorii cand se schimba preturile sau cand apar noi versiuni.
Etichete: A9, Amazon, Bing, ComScore, cumparaturi online, eBay, extern, Google, Google Shopping, Google Wallet, John Donahoe, Microsoft, motoare de cautare, PayPal, PayPal Access, portofel electronic, recomandari, retail, stiri