Sova, “o scrisoare pierduta” de 1,3 miliarde de euro

Scris de

Departamentul pentru Marile Proiecte, condus de ministrul Dan Sova, anunta ca a depus o plangere penala pentru neglijenta in serviciu privind protectia informatiilor clasificate, ca urmare a lipsei exemplarului original al contractului cu Bechtel pentru autostrada Brasov-Bors.

In replica, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu i-a cerut lui Dan Sova sa publice chiar si copia legalizata pe care Sova sustine ca o are.

Toate acestea dupa ce, in urma cu o luna, Dan Sova desecretiza partial contractul Bechtel semnat in 2003. Pe site-ul institutiei au fost postate doar parti din contractul Bechtel, respectiv anexe semnate de PDL. Fara contractul semnat in 2003 de Adrian Nastase, respectiv de Guvernul PSD. Imediat, Anca Boagiu i-a indicat lui Dan Sova camera in care se gaseste originalul Bechtel. Si de atunci a mai trecut o luna.

Pe 7 august, prim-vicepresedintele PDL Anca Boagiu a anuntat ca a depus plangere penala la Parchetul ICCJ impotriva ministrului Dan Sova, acuzandu-l ca ascunde contractul original Bechtel semnat de Adrian Nastase. Boagiu considera ca Sova ascunde originalul pentru a-l proteja pe Adrian Nastase.

Cert este ca Sova a reziliat un contract, care portivit spuselor sale, nu se gaseste in forma originala. Toate acestea in conditiile in care, ministrul marilor proiecte vorbea inca din luna februarie despre “marea desecretizare”. Mai mult, tot Sova a spus ca va cere contractul in original companiei americane. Si a mai trecut o luna.

Vorbim despre  un contract care ar trebui sa beneficieze de regimul documentelor protejate. Si, totusi, de ce nu apare?

Bechtel ne-a lasat cu 52 de kilometri de autostrada, construiti la un pret de 27 de milioane euro pe kilometru. Abia in 2011, dupa renegocierea facuta de fostul ministru, Anca Boagiu, Bechtel a intrat pe standarde de pret cu 6,9 milioane de euro pe kilometrul de autostrada.

Potrivit informatiilor aparute in presa, contractul initial, cel semnat in 2003, nu a avut nici macar clauze de reziliere. Bechtel putea pleca oricand din intelegere, statul roman nu.
CNADNR a platit pe 10% din lucrari 1,5 miliarde de euro, jumatate din valoarea la care a fost semnat contractul.
Din cele opt sectiuni a fost finalizata una singura, cea dintre Turda si Gilau. Tronsonul a costat jumatate din toata suma alocata intregului proiect – aproape 1,5 miliarde de euro.

In 2010, 40% din bugetul CNADNR era antamat de catre Bechtel.
Numai pentru mobilizarea utilajelor pe toate tronsoanele, Bechtel a primit, imediat dupa semnarea contractului din 2003, 70 de milioane de euro. 46 de milioane de euro este suma pe care statul roman a platit-o pentru utilajele care au stationat pe santier. Si lista poate continua.

Sursa: Renne
Sursa foto: Business24

Etichete: , , , , , ,

EscapeReality Escape Rooms

Lasa un comentariu

Va rugam sa comentati la subiect si sa nu ii jigniti pe ceilalti interlocutori. In caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Va multumim.