Colosii cu picioare de lut: Sony si Sharp, la cele mai mari pierderi din istorie. Calaii sunt Apple si Samsung
Scris de Daniel Ionascu
Sony a anuntat o pierdere imensa de 6,4 miliarde de dolari pe anul fiscal terminal in martie, in vreme ce Sharp a anuntat o gaura de 4,7 miliarde, ambele muuult peste estimarile anterioare ale celor doua companii.
Cauza este comuna pentru ambii giganti: concurenta acerba de pe piata televizoarelor, care a dus preturile in jos, in vreme pe noile zone de boom, smartphone-urile si tabletele, niciuna dintre companii nu este competitiva in fata Apple si Samsung.
Pentru Sony pierderea preliminara este mai mult decat dubla fata de estimari, dupa o reducere a activelor survenita in SUA. In ultimii patru ani, Sony a pierdut 11,3 miliarde de dolari, la cursul de azi.
Pentru Sharp, aceasta “taxa” este circa 1,4 miliarde de solari iar problema o constituie aprecierea yenului si pierderea de teren in fata rivalilor sud-coreeni Samsung si LG. Pierderea estimata de Sharp este cea mai mare din istoria de 100 de ani a companiei, in vreme ce in cazul Sony aceasta este cea mai mare de la fondarea firmei in 1946.
In 2000 Sony valora 125 de miliarde de dolari
Declinul Sony este cu atat mai mult accentuat de valoarea de piata a firmei: in anul 2000 aceasta avea o capitalizare de 125 de miliarde de dolari, in vreme ce acum aceasta e doar la 20 de miliarde. Spre comparatie, Apple a trecut azi de pragul de 600 de miliarde de dolari si este cea mai mare companie din lume, iar Samsung – cea mai mare companie a Coreei de Sud – are o capitalizare de 170 miliarde de dolari. Recent Samsung a raportat un profit net preliminar de 5,1 miliarde de dolari la venituri de 39 miliarde de dolari, dublu fata de perioada similara din 2011.
Sony a anuntat ca va renunta la 10.000 de angajati, circa 6% din forta de munca. Gigantul si-a unificat operatiunile din domeniul displayurilor impreuna cu cele ale Toshiba si Hitachi pentru a forma Japan Display. Cele trei firme detin insa cate 10% din actiuni, iar 70% apartin unei entitati guvernamentale nipone.
Standard & Poor’s a redus recent ratingul ratingul Sony la BBB+, al treilea cel mai slab, din cauza caderii preturilor, a cererii slabe si a competitiei puternice. Anterior si Moody’s si Fitch au trecut la aceeasi masura.
Cea mai mare investitie taiwaneza in Japonia
Sharp si-a vandut 10% din actiuni catre grupul taiwanez Foxconn, care asambleaza gadgeturile Apple si ale altor producatori de electronice. Concomitent, fondatorul Foxconn, Terry Gou a preluat si 46% din cea mai moderna fabrica a Sharp. Investitia totalizeaza 1,6 miliarde de dolari si este cea mai mare a unei companii din Taiwan in Japonia. Actiunile Sharp au scazut cu 4,3% dupa anuntarea pierderilor. Sharp produce, pe langa televizoare si monitoare, smartphone-uri, sisteme home cinema, proiectoare, dar si cuptoare cu microunde si sisteme de purificare a aerului.
Amenintarea fantomei – China
O alta amenintare a celor doua companii o constituie rivalii mult mai tineri din China, precum TCL si Skyworth, care produc mult mai ieftin, au acces la tehnologii moderne si sunt foarte bine pozitionati pentru a beneficia de boom-ul din China. Spre comparatie, TCL a vandut in martie cu 50% mai multe televizoare, pana la 1,35 milioane de bucati. Pe intreg trimestrul, TCL a vandut 4 milioane de televizoare, din care doar 765.000 erau CRT (cu tub-nr), restul fiind cu ecran plat. In ultimele 12 luni, actiunile TCL listate la Hong Kong au crescut cu 65%.
Etichete: analiza, Apple, extern, Foxconn, Japan Display, Japonia, Kazuo Hirai, pierderi, recomandari, rezultate financiare, Samsung, Sharp, Skyworth, smartphone, Sony, stiri, tablete, TCL, televizoare, Terry Gou
Comentarii (4)
[…] japonezi cad pe capete: dupa pierderile masive de la Sony, Sharp si Panasonic si dupa falimentul Elpida, iata a venit randul Renesas […]
[…] Confruntata cu pierderi masive, Sharp a negociat un parteneriat cu taiwanezii de la Hon Hai Precision, insa discutiile nu au mai fost niciodata concretizate. Compania-mama a Foxconn nu a mai fost de acord cu pretul actiunilor, cerand un control mai mare. Niponii s-au opus. Ulterior au aparut zvonuri ca si Intel si Apple doresc sa investeasca in Sharp. Miza este productia de ecrane bazate pe tehnologia IGZO, care sunt foarte performante si consuma putin. Intel doreste sa le impuna pe ultrabook-uri, in vreme ce Apple e interesata pentru utilizarea acestora pe iPhone si iPad. […]
[…] oferta conglomeratelor chinezesti este atat de tentanta ca pret incat erodeaza vanzarile Samsung exact cum a facut Samsung cu Sony in domeniul televizoarelor de cativa ani […]
[…] Sony pune capat speculatiilor privind divizia de calculatoare a gigantului japonez al electronicelor si […]